healthislife

Alla inlägg den 12 december 2012

Av Livia - 12 december 2012 14:52

Pumpamunkar ca 6 st

   

Goda, nyttiga och väldigt lätta att göra då man slipper friteringen. Degen kan bli lite smulig så man kan få forma till dem lite med händerna efter utspritsningen. Folsyra, kalium och vitamin – C från pumpan  , protein från ägg, fullt med fibrer från kokosmjölet och stabilt blodsocker med kanel gör dessa lätta läckerheter såå mycket godare.

     

1 ägg

2msk kokosmjöl

½ tsk bakpulver

½ tsk bikarbonat

2msk sötning ( jag tog stevia)

2msk mjölk

3msk pumpapuré ( jag gjorde egen)

1krm kanel

2msk smält kokosolja

Topping:

1msk kokossocker

1tsk kanel

½ tsk vatten

Blanda ägg och sötning, vispa lätt. Blanda alla torra ingredienser i en skål och rör sedan i dem i det blöta. Tillsätt pumpapurén, mjölken och kokosoljan. Lägg i plastpåse och spritsa ut små cirklar, dra fingret runt innerkanten på hålet för att göra det större. In i ugnen 180 grader ca 12 – 15 min, ta ut och låt svalna för att sedan hälla över toppningen. Förvara i kylskåp och de är också godast kylskåpskalla. God jul J

Av Livia - 12 december 2012 14:40

Dessa nyttiga havrebollar passar lika bra till mellis som till dessert. Min mormor älskade att äta dem till sitt kaffe när hon var här nu i helgen och jag kan äta dem som de är, hur många som helst. Kalcium, protein, långsamma kolhydrater, antioxindanter och vitaminer såsom B, zink och magnesium är bara en bråkdel av alla de nyttigheter dessa godingar innehåller. Inget spår av vitt socker, vitt mjöl eller smör.

     

Ingredienser 6st:

140g mixad keso

2msk vanilj kasein

1msk stevia eller honung

2msk kallt kaffe

2msk kakao

1-2msk havregryn

Kokos och kakaonibs


Mixa keson slät och rör i de andra ingredienser, rulla bollar. Rör ev i lite kokosmjöl om de blir för rinniga. Rulla i kokos och kakaonibs, ställ i kylen 30 min och sedan, ÄT!!

 

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards