healthislife

Alla inlägg den 4 december 2012

Av Livia - 4 december 2012 18:03

Något matigare våfflor som går att variera i oändlighet. Högbärdigt protein, vitaminer och miniraler från sojamjölet, protein och näringsämmnen från ägg, järn och folsyra från jordgubbar och kalcium från turkisk yoghurt och keso. HA EN NYTTIG LUNCH :-)

 

Våfflor:

0.75 g sojamjöl

1msk pofiber och fiberhusk

 1 ägg

1/2 dl mjölk

1msk Stevia

Olja

½ tsk bakpulver

Sylt:

Mosade jordgubbar

Honung

"Grädde":

Turkisk yoghurt

Honung

Och keso


Blanda de torra ingredienserna, vispa ägget och mjölken och rör ned de torra. Grädda i våffeljärn ca 2-5 min.

Tina jordgubbarna och mosa/mixa till sylt med honung.  Servera med turkisk yoghurt eller keso och ringla över honung.

Av Livia - 4 december 2012 17:50

Nu när julen snart är här kände jag ett väldans sug efter pepparkaksdeg som är typ det BÄSTA jag vet! Dock är det inte det mest hälsosamma att trycka i sig som mellanmål men någon gång ibland, såklart! Jag kom över ett recept på nyttiga pepparkakor från bloggen Tasty health som såg bra ut, jag modifierade lite och bytte ut lite ingredienser och resultatet blev ganska bra. Grövre än vanliga men degen smakade nästan lika gott. Med nyttiga fibrer och fetter från kokosmjöl,protein från äggvitor, vitamin E från mandlar och nyttigt socker så du håller blodsocker nivån på en jämn nivå. Happy gingerbread - baking :-)

 

Pepparkakor:

Inspiration från bloggen Tasty health.

Ugn 160 grader

Ingredienser:

3-4 äggvitor

1-2msk kokosolja

1dl kokosmjöl

2msk manelmjöl

0.5dl pofiber

1/3 msk bikarbonat

2-3msk agavesirap

3 msk stevia

1msk pepparkakskrydda ( kadremumma,kanel,nejlika,ingefära)

Blanda allt och kavla ut mellan två bakplåtspapper. Grädda först 15 min 160 grader och sedan 20 min i 75grader.

       

Av Livia - 4 december 2012 10:16

Jag gjorde panna cotta igår i tre olika smaker men det hade lätt blivit fler efterssom att fantasin FLÖDADE ! Hursomhelst det blev saffran/björnbär, vanilj/jordgubb/lime och vanilj/kola. Jag använder vegogel efterssom att gelatin innehåller så mycket skit men man får göra som man vill. Med kalcium från mjölk och antioxidanter från bär. Akta så att smeten inte klumpar!

Ingredienser; 2-3 port
2dl mjölk
1dl turkisk yoghurt
1påse vegogel eller 2 gelatinblad
3msk stevia
1/2tsk vaniljpulver eller 0.5g saffran
sås:
Jordgubbar + skal och saft av 1/2 lime
eller
björnbär+ agavesirap
eller
1/2tsk mesquite+agavesirap/honung+ 3msk yoghurt

Vispa ned gelpulvret eller de "vattnade" gelatinbladen i vätskan och koka sedan upp under omrörning, rör hela tiden. Tilsätt stevia och vanilj eller saffran och häll upp i portiondglas.

Sås:
Till kolasåsen rör du ihop ibgredienser och till de andra tinar du och mixar bär med sötning.
Häll såsen över panna cottan och ställ minst 2 tim i kylskåp.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards