healthislife

Alla inlägg under augusti 2013

Av Livia - 30 augusti 2013 19:57

En god variant av köttbullar i tomatsås gjorda på tonfisk istället. Riktigt gott och snabbt.  Tonfisk är väldigt  proteinrikt och tomater, framförallt varma är rika på ----- som fungerar muskeluppbyggande. Råris har lägre GI än vanligt och också högre halter av mineraler och spårämmnen.

Fredag, äntligen!  Idag har jag haft skola, tränat lite och testat ett par nya recept. Jag planerar att göra en bok av många av mina recept härifrån och ge i julklapp till min mormor som inte har dator och därför inte kan läsa här. Det är vad jag sitter och jobbar med nu, med en skål popcorn till sälskap. Mysigt va?!

 

Ingredienser 1 port:

1 burk á 180g tonfisk i olja ( avrunnen)

1-2msk äggvita

1-2msk havregryn

Spiskummin , paprikapulver, oregano, cayennpeppar, riven vitlök, svartpeppar, curry

1 á 400g burk klyftade tomater

Oregano, salt, peppar, grönpeppar, 1/3 köttbuljong

Råris, parmesan

Blanda allt till bullarna, om de är för blöta tilsätt då mer havregryn. Rulla eller tryck ihop bollar och stek i tonfiskens egna olja, som finns i bullarna. Häll på tomaterna och kryddor. Småputtra i 2 min. Ät.

Av Livia - 28 augusti 2013 18:50

Ett nytt recept som passar både till mellis eller efträtt. Nyttig med havre, sojamjöl och becel som är som smör fast gjort på fröoljor och har därför högre halter nyttiga fetter så som omega 3 & 6. Utan jäst blir detta ett recept som går snabbt att göra och lättare en sucess.


Efter ett helt sommarlov utan ordentlg träning och rutiner blir det svår att börja igen. Jag känner det framförallt i kroppen men också i huvudet. Man börjar med hjärnträning såväl som muskel och konditionsträning i och med att skolan startar igen. Jag har lungt börjat köra igång med träningen igen och har sänkt antalet träningsdagar från 5 til 3 - 4. Inte för att jag inte har tid eller motivation utan främst för att kroppen ska ha längre tid att återhämta och bygga upp sig mellan träningstilfällena.

   

Ingredienser 10st:

Smet:

½ dl havremjöl

½ dl kokosmjöl

1msk sojamjöl

2msk bovetemjöl

3msk sötning

1tsk bakpulver

1msk becel

1.2dl mjölk

1msk äggvita

½ tsk kardemumma

Fyllning 1:

2 dadlar

1.5msk keso

Kanel

Fyllning 2:

2 dadlar

1msk becel

Kanel


Blanda det torra i en bunke. Värm mjölken, becelet och de krossade kardemummakärnorna. Rör i imjölet och äggvitan, kan uteslutas. Rör försiktigt ihop till en fin deg. Kavla ut 1.5cm tunt mellan två fuktade bakplåtspapper. Bred på becel på halva deghalvan, strö över kanel och mixade dadlar. På andra halvan brer du på alla ingredienser till smet två som du har mixat med stavmixer. Rulla ihop och skär 10 gifflar av rundeln. Grädda 10 min 225 grader.


Av Livia - 26 augusti 2013 13:52


Ett gott recept med krämig, mocca smakande mitt. Inget socker, smör eller snabba carbs. Långsamma kolhydrater, protein och antioxidanter, det perfekta post training snaxet.

Idag var det en kort dag i skolan och jag kom, hem för en stund sedan, gjorde dessa havrebollar och sitter nu och myser med en bra serie. Man får passa på medans man kan då det ordinarie schemat startar nästa veckan.

 

Ingredienser 4- 8 bollar:

Havrelag:

½ dl havregryn                                         
                             

1tsk vaniljarom

1msk mjölk

1msk sötning


½ dl keso

2 msk havregryn ( ev: mer)

1tsk kakao

1tsk bryggt kaffe ( kallt)

2msk sötning ( ev mer)

Vaniljarom


Kokos


Blanda allt till havrelaget och låt stå i kylskåp över natten. Mixa keson och övrigt slätt. Blanda i en msk havregryn och rulla sedan bollar i kokos. Låt stå 1 h i kylskåp och ät sedan.

Av Livia - 25 augusti 2013 17:39

Hej på er allihopa! Riktigt längesen senast, mer än en månad! Jag har varit utomlands och sedan borta och jobbat i två veckor, på ett stall. Under denna tiden har jag varken haft tid att blogga eller hitta på och testa nya recept. Men nu är jag tillbaka och jag ska försöka blogga åtminstånne varannan dag! Hoppas eran sommar har varit bra och att ni har gjort många roliga grejer.  Dagens recept är något riktigt sommrigt, helgens smulpaj med marsánsås. Hälsosamt ofcourse med omga 3 & 6, antioxidanter, kalcium och zink. Jag åt halva som kvällsfika i den svala kvällsvinden. Jag åt den kall men den är även god varm.

 

Ingredienser 2 – 4 port:

200 g frysta  bär ( Hallon & Blåbär)

1tsk Pofiber eller kokosmjöl

Smuldeg:

50 g Becel lätt

1tsk sojamjöl ( eller annat)

1msk bovetemjöl eller pofiber

2msk kokosmjöl

1msk kokossocker

1msk agavesirap

Marsánsås:

2 dl mjölk

½ vaniljstång eller arom

3msk sötning

1msk majsmjöl

Blanda mjöl/pofiber med bär i en form. Blanda det torra till smuldegen och blanda i becelet. Smula degen över bären och grädda 10 – 15 min i 225 grader. Värm mjölken med övriga ingredienser och vispa i mjölet. Rör tills det tjocknar. Ställ i kylskåp och låt svalna.


Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards