healthislife

Alla inlägg under december 2012

Av Livia - 31 december 2012 23:45

Ett fräscht mellis eller varför inte eftrett ? gelén får sin konsirtens tack vare chiafröna ( OMG jag älskar dem) som på något sätt binder vätska och blir gelé. Servera gärna med nyrostade nötter då de fortfarande är lite varma. Jättegott även som en del i brunch/ frukost och kan varieras i massor. Omega 3 och 6 från chiafrön, C – vitamin från citrusfrukterna och bra fett från nötter och även mineraler från honung. Nästa gång ska jag testa att blanda ner lite saffran i ypghurten då det gifter sig så bra med clementiner. ( PS:  Ha ett Gott nytt år och sätt lagom många och rimliga nyårslöften)

     

Ingredienser:

1 clementin ( pressad inklusive fruktköttet) ½ dl apelsin pressad

2msk chiafrön

+ 2dl turkisk yoghurt

½ dl rostade nötter och mullbär/ russin

1tsk honung


Rör ut chiafröna i de pressade frukterna och låt stå 10 min. lasta upp i glas med yoghurt, bär, honung och hackade nötter som du torrostar några minuter i stekpanna.

Av Livia - 31 december 2012 10:56

Gott nyttt år allihopa, hoppas ni ser många fyrverkerier och har en rolig kväll.

 

Så hur är det med det här med nyårslöften egentligen ? Personligen lägger jag inte så stor vikt vid dem tan sätter upp löften lite nu och då så som sommarlöften, jullöften o.s.v men det gäller att inte göra för många för då glömmer man bara bort dem. Mitt tips är gör lagom många löften, kanske fem och verkligen fokusera på dem. Gör dem inte för svåra att nå och orimliga då du bara kommer bli besviken när du inte lyckas. Det är bättre att börja smått och sedan stiga uppåt, då känner man sig mer lycklig och får mer kontroll. Gör löften runt saker som du verkligen vill och brinner för och peppa, peppa, peppa. Hursomhelst lycka till ! Mina löften innefattar b.la att:

  • Bli starkare både innåt och utåt
  • Testa en massa nya recept
  • Stressa mindre
  • Springa 5 km på 20 min ( nu springer jag 5 på 25min)
Av Livia - 30 december 2012 13:45

En lätt lunch som egentligen är en variant av omelett. Zucchinin är fulproppad av vitaminer såsom A, E och mineraler som järn, magnesium, fosfor och kalium. Ägg = protein, D vitamin. Ja helt enkelt ganska enkelt - och nyttigt.

     

Ingredienser:

1 riven zucchini

1 riven lök

2 rivna potatisar eller gulbetor

Salt, peppar, muskot, oregano, persilja

2 ägg

2msk grädde eller turkisk yoghurt

1 vitlök riven

Soltorkade tomater, rödlök och fetaost

Olja att steka i


Riv grönsaker och lök och rör ihop med äg och grädde och kryddor. Stek i ca 10 min i oljad stekpanna på medelvärme. Lägg fetaost och soltorkade tomater i mitten av pannkakan och vänd försiktigt ihop till en halvmåne, stek ytterligare 3 min. Skär upp och servera med skinka eller varför inte tonfisk. ( Jag glömde att flippa runt den till en halvmåne och därför blev min så tunn, GLÖM DET INTE!!)

Av Livia - 29 december 2012 21:23

En klassisk midsommardessert som avnjuts varje sommar av min familj. Jag vet att det är mitt i vintern och långt låångt kvar tills sommar men jag bara kände för denna goding häromdagen. Vi brukar inte göra den på detta sättet utan serverar med en ägg – vanilj kräm istället med en massa vispgr4ädde och sånt så jag bestämde mig för att hälsofiera den.  Zink, magnesium, kalium, kalcium, järn, C – vitamin och vitamin - A är bara några av de nyttigheter denna för med sig ned i magen.

     

Ingredienser: 2 port

300 g jordgubbar

Skal och saft från 1 lime

1-2msk kokossocker

Basilika

Vaniljkräm:

200g turkisk yoghurt eller kvarg

½ tsk vaniljpulver

1msk kokossocker eller annan sötning


Skiva jordgubbarna i fjärdedelar, riv över skal och pressa juice. Blanda i sockret och låt marinera över natten. Vaniljkrämen gör du lätt genom att blanda ihop alla ingredienser. Häll upp i glas och servera.

Av Livia - 29 december 2012 21:19

Ikväll blev det tvårätters till middag och det blev riktigt lyckat. Huvudrätten bestod av pasta – pesto med ajvar kyckling. Receptet på pastan hittade jag på en amerikans blogg med jag ändrade lite. Den är supernyttig med fibrer från linfrö, omega 3 från chiafrön och protein från kikärtsmjöl. Ajvarsåsen är rik på c – vitamin och peston vitamin E och järn. Till dessert blev det en midsommarklassiker som vi brukar äta då, fast nu är den såklart hälsofierad J  Varför inte fira nyår med denna utsökta rätt och välkommna det nya året med en massa nyttigheter?

       

Paprika kyckling med pestopasta – 2 port

Pasta:

Ca 2 dl kikärtsmjöl

1msk chiafrön

1msk linfrön

6msk varmt vatten

Pesto:

1 näve spenat ( hackad)

2-3msk olivolja

5 valnötter

Fryst basilika och persilja

1 vitlöksklyfta

Örtsalt, svart och vitpeppar

Ajvar:

1 rostad paprika

2 körsbärstomater

1 vitlöksklyfta

½ rödlök

1tsk paprikapulver, örtsalt, svart och vitpeppar, oregano, chiliflakes, lök och vitlökspulver

1tsk balsamvinäger, 1tsk olivolja

+ kyckling som legat i saltat vatten 1 dygn


Dagen innan: lägg kycklingfiléerna i en skål med saltat vatten över natten i kylskåp.

Grilla paprikan i ugn 220 grader ca 15 min högt uppe, tils den börjar svartna lite.

Ta ut, låt svalna och mixa sedan i mixer med övriga ingredienser tills ganska slät.

Jag använde tunna kyckling filéer och rullade då dem runt en paprikabit men det behövs inte.  Ta ut kyckling och torka med papper, salta och peppra för att sedan toppa med ajvaren. In i ugnen 150 grader 30 – 40 min.


Pastan är lite komplicerad och tar tid. Krossa linfrön och chiafrön och blanda sedan med vatten, låt stå i 10 min. Gör som en brunn av mjöl och häll linfrömixen i hålet. Jobba samman till en deg och tilsätt eventuellt mer mjöl. Lägg degen att vila i kylskåp 30 min. kavla ut till kvadrat mellan två mjölade bakplåtspapper, 2-3 mm tunt. Skär i fyrkanter 3 x 3 cm och tryck ihop i mitten. Lägg i kylskåp 30 min och koka sedan i saltat vatten 2 – 3 min. blanda med peston.

     

Pesto: hacka spenat och mixa slätt tillsammans med övriga ingredienser.

 

Servera med smulad fetaost.

Av Livia - 27 december 2012 20:16

Damsugare har aldrig varit någon hit hos mig, men häromdan fick jag ett konstigt sug efter dom och bara var tvungen att försöka mig på att tillverka hälsosamma sådanna. De är hemmagjorda från scratch, t.o.m marsipanen. Det var enklare än jag trodde men man måste vara försiktig så att man inte kavlar marsipanen för tunt. Två varianter gjorde jag, en med rå fyllning ( dadlar, nötter, kakao och qinoapuffar) och en ” normal” där jag använde mig av en mjuk pepparkaka jag hade gjort med recept från Tasty Health – bloggen. Smaksätt gärna med andra smaksättningar än rom- arom och testa dig fram. Välj själv vilken slags färgning du vill använda dig av, båda blir nyttiga och goda. Perfekt fikabit när någon kommer över på kaffe, ( t.e.x mormor    ).

     


Marsipan recept: 100g mandel ( lägg i kokat vatten 1tim och skala)

1dl stevia

1äggvita

Lite vatten


Kör i mixer mandel och stevia. Tilsätt äggvita och vatten. Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper och gör små rektanglar, du kan behöva mjöla marsipanen med kokosmjöl så att den inte kladdar. Spritsa ut fyllning i mitten och rulla försiktigt ihop. Doppa i smält choklad, låt stelna. Förvara i kylskåp eller frys.


 Färga för naturligt: riven rödbeta, blåbär, spirulina

Normal: karamellfärg


Damsugare fyllning rå: dadlar, torkade bär, chasewnötter/frön, musli/råriskaka, kakao (ev nibs)

Mixa tills kletig, jämn smet


Damsugare fyllning nyttig: 100- 200 g mjuk kaka ( jag använde mjuk pepparkaka, recept från tasty health), 1msk kakao , 1msk kaffe, några droppar romarom, 1tsk kesella, ev: sötning ( stevia, agave, honung)

Mixa ihop tills jämn smet.


Man kan tillsätta andra smaker till fyllningen såsom, apelsinskal, citronskal, kokos, you name it!

+ 100g choklad smält mörk att doppa i ( jag smälte i micron)

Av Livia - 21 december 2012 11:56

Risenta brukar sälja rostade sojabönor och de är alltid så goda som snax, jag bestämmde mig igår för att testa göra egna och de blev exakt likadana som risentas. Detta är ett 3 ingrediens recept och alltså väldigt enkelt. Sojabönor ger oss protein, B- vitaminer, folsyra och mer.

       


Ingredienser:

300g torkade sojabönor blötlagda över natten

1msk olja

kryddor och örtsalt


Torka av de blötlagda bönorna och placera i ungsform med olja och kryddor. Rosta ca 200 grader i 1 timma eller tils gyllenbruna.

Av Livia - 21 december 2012 11:51

Ett recept som verkligen är hur enkelt som helst, 3 ingredienser och mindre än 10 minuter. Mandlarna bidrar med vitamin E och bra fetter, kokossockret har ett lågt GI samt innehåller det b.la zink och järn.

     


200 g mandlar

2msk kokossocker

1/2 dl vatten


Rosta mandlarna i en stekpanna, koka upp vatten och socker i micron. Tilsätt vattnet till de rostade mandlarna och koka tils karamelliga, det tar ungefär 5 min. Häll upp på bakplåtspapper ochh låt svalna, voila.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Skapa flashcards