healthislife

Alla inlägg under augusti 2014

Av Livia - 31 augusti 2014 18:42

Tjabbaaaaaaa! Hade idag de två sista slutproven för PT kursen, praktiska och teoretiska! Riktigt roligt tyckte jag. Om två veckor får jag veta huruvida jag klarade utbildningen och har blivit en certifierad PT, men magkänslan känns bra i alla fall! Imorgon är det tillbaks till rutiner och skolan björnbär :O Usch, menmen….. Nu ska ni få ett suerfinurligt och smarrigt frukost recept som jag klurat på ett tag nu. Rödbetsgröt gjord på linser och havregryn toppat med en sås av tahini som smakar vit choklad och en massa björnbär! Fylld med nyttigheter som gurkmeja, aloe vera, kanel som är bra för både andedräkten och matsmältningen och zucchini. Funkar även för er som är nötallergiker och får en härligt rosa färg! Try it friends ;)

   

Rödbetsgröt med tahini vaniljsås:

1port:

1dl havregryn

½ dl gröna linser ready in 5

1dl vatten

1-1.5 dl rödbetsjuice

1dl riven zucchini

1msk sötning

1msk kanel

½ tsk gurkmeja

1 äggvita


Såsen:

1msk tahini

1tsk sötning

Vaniljarom

½ - 1 msk mjölk

 Rör ihop till en sås.


Servera med björnbär och toppa med lite linser.




Av Livia - 30 augusti 2014 09:55

God morgon! Är själv precis klar med frukosten och titta nu på TV. Gårdagen erbjöd två prov på PT utbildningen, plugg hos en kompis inför morgondagens prov, Buffé på Dragon palace och kladdkaka vid tiotiden när jag kom hem, plus en massa magkramp, haha :D Dagens frukost är en idé jag har spunnit på länge och satte den äntligen i verk, en morgonpizza och en rödbestslushie, otroligt läskande och mättande och smarrigt! Nyttigt dessutom, fullt med proteiner, bra fetter, E vitamin, B vitamin, C vitamin, kalcium och dessutom har rödbetor bra effekt för er som tränar. Dagen kommer fortskrida med plugg och, surprise, surprise, ännu mer plugg….. Sen funderar jag på att åka ut och försöka köpa en höst jacka och kanske vinter stövlar. Ha en bra lördag!

                                                           
                                                  
                                                


Frukost pizza & läskande rödbetsslushie

1 port:

1dl havregryn

1msk chiafrön

Vatten

Blanda i en skål och häll över vatten tills det precis täcker grynen. Låt stå i kyl över natten.

1 ägg

1tsk bakpulver

Oregano, salt

Blanda i ovanstående i ”gröten och stek eller micra i ett fat tills fast konsistens som bröd.

Topping:

½ avokado + limejuice, salt

Mosa och täck botten.

Tomat, lök, kalkon, soltorkade tomater, näringsjäst, basilika

1dl keso

Micra och häll av vattnet så får du kesoost.


Slushien:

1dl rödbetsjuice

½ lime skal och saft

2dl fryst vatten melon

1dl frysta jordgubbar

Mixa tills slät konsistens.


Av Livia - 28 augusti 2014 08:03

God morgon! Häromdan hade jag med världens godaste cesarsallad som jag gjorde själv. Med tofu som bas för dressingen, fullkornsbröd i krutongerna, veganskt bacon på mandelspån och kokos och extra protein i form av ägg blir detta en mättande och näringsrik sallad. Testa, fast det krävs lite förarbete!

     

Cesarsallad deluxe:

 port;

Romanasallad, tomat, gurka, rödlök

1 färdiglagad kycklingfilé

1 kokt ägg

5 skivor hyvlad parmesanost

Krutonger:

1 skiva bröd ( jag hade vagott proteinbröd)

1msk olivolja

Örtsalt

Rosta i stekpanna och sedan i ugn tills krispiga.

” Bacon”:

1msk mandelspån

1msk kokosflagor

1tsk ketchup

1tsk soja

1tsk honung

Spiskummin, cayennpeppar, gurkmeja, paprikapulver

¼ köttbuljong tärning

½ tsk vinäger

Blanda marinaden och rör i mandel och kokos. Rosta i ugn 20 grader tills krispiga, akta så de inte bränns.

Cesardressing:

100 g silkes tofu

Riven vitlök

Vitlökspulver, örtsalt, peppar

Kapris

1 knivsudd dijonsenap

Citron

1tsk olivolja

Mixa med stavmixer.

Av Livia - 25 augusti 2014 20:25

Hej idag har jag supermycket plugg så jag ska bara ge er mitt absoluta favvo gotte recept. En underbart iskall kräm med smak av choklad, jordnöt och banan. Full mer vitaminer och mineraler, fibrer, protein, bra fett och antioxidanter. Blev gårdagens frukost med en ägg och kaviar macka, yum!

 

Pumpa fro yo:

1 port

2 dl mosad pumpa

2 dl kvarg

½ dl kakao

1krm bakpulver

2msk sötning

1tsk vaniljarom

1.5msk jordnötssmör

1 frusen banan i slantar

Mixa med stavmixer tills slätt. Toppa med valfritt, jag körde på granola, gojibär och gogreen linser ready in 5.

Av Livia - 23 augusti 2014 16:52

Ojojoj, hur trött kan man vara? Sjätte dagen på PT utbildningen och imorron är det självstudier som gäller. Jag har varit så trött dessa dagar att det efter pt school har blivit att jag åkt raka vägen hem och sen bara slöat i soffan. Träning och socialt umgänge kommer inte på fråga, dessa två veckor är det plugg och vila som gäller! Och goda frukost recept, som gårdagens supergoda lite juliga frukost. En supersmaskig hälsobomb till pepparkakssmet i form av gröt, med en groddad bovete pepparkaka. Bra start på dagen och mättnadskänsla och energi som varar länge.

   

Grötig pepparkakssmet:

1 port:

1dl havreryn

½ dl gogreen ready in 5 gröna linser

1msk peppakakaskrydda

1msk maca

3cm zucchini riven

Salt

1mskk phusilium, chia eller linfrö

1 ägg

Koka upp ovanståande inredienser i 5  min till en röt, rör i ägget och rör i några sekunder. Ställ i kylsåp över nattten.

½ päron ( kokat, puréat och fruset i kuber)

Lite frusen grönkål

1msk sötning

½ tsk bakpulver

Pepparkakskrydda

½ dl mjölk

Mixa allt med stavmixer till en ”kaksmet” och toppa  med valfritt. Jag körde med hallon, linser, groddade pepparkakan    ( ett måste!), hampafrön, mandelspån och resterande päron.



Pepparkaka:

2/3 dl groddad bovete

1msk sötning

1msk pepparkakskrydda

1krm bakpulver

Ugn 20 rader 15 min.



Av Livia - 21 augusti 2014 19:54

Kvällsbloggning! Dag 4 på PT utbildningen och idag intog vi äntligen gymmet för lite praktisk utbildning. Grymt härligt och alla grymma människor, att göra det man älskar och bara vara lad gör att jag nu är så otroligt rastlös för att det ska bli imoron! Det är så roligt! Dagens recept är gårdagens mellis som är perfekt för alla er chokladälskare ( I´m one of you!). Choklad och jordnötskaka so är otroligt saftig och ” fudgy”. Perfekt återhämtningssnax då det är fyllt med protein, nyttiga carbs och ger dig snabb ( och god) energi samt mineraler och vitaminer naturlig väg! Gjorde dessa på 15min igår  morse innan jag drog iväg till PT skolan! Nej nu ska jag käka kvällsmål och ladda för morrondagen, hihi!

 

Super fudge Peanut butter brownies:

2 port ( eller 1 om du är mig!)

2.5msk jordnötssmör

5 dadlar

1 ägg

2msk mjölk

2 – 2.5msk kakao

2msk kokosmjöl

Vanil

½ tsk bakpulver

Mixa först det blöta och sedan i med det torra. Häll i form och grädda 175 grader 10 – 15 min.


Av Livia - 20 augusti 2014 21:26

Kort inlägg ikväll igen, har fullt upp och multitaskar som fasen just nu! Smsar, kollar på desperate housewifes, käkar kvällsmål och fixar lunch för morrondagen på samma gång! Det blir en wrap fylld med Fooled pork, guacamole och salsa. Kvällens recept är kvällens kvällsmål, Cayennpeppar chokladkaka med kanelmousse. Helt fri från raffinerat socker, och istället fullproppad med högvärdiga näringsämnen som protein, järn, selen, omega 3, antioxidanter och fibrer. Perfekt för två eller solo om man känner för det som jag gjorde ikväll. Det heta från cayennpepparn binder sig inte bara med chokladen utan sätter även spurt på ämnesomsättningen!

   

Mexicansk cayennkaka med kanelmousse:

1-2 port:

125g svarta bönor

1 ägg

1msk kokosmjöl

1.5 msk kakao

1krm cayennpeppar och salt

2 dadlar

2msk agavesirap

Vanilj

1tsk bakpulver

2msk pumpa eller sötpotatis

2msk äppelmos

1msk kokosvatten

Mixa allt med stavmixer och grädda 25 – 30 in 200 grader. Ta ut låt svalna och skär i två delar.


Mousse:

1dl kokosmjölk

½ dl kokosvatten

1tsk kanel

2msk agave

1msk chiafrön

1msk hampaprotein eller frön

1.5msk kakao

Vanilj

Mixa ihop och ställ in i kylskåp minst 2 h.


Av Livia - 19 augusti 2014 21:47

Hej idag blir det ett snabbt inlägg! Jag har nu genomgått andra dagen på PT skolan och I still Love it!! Imorron ska vi ner på gymmet för teori, Can´t wait!! Dagens recept är kvällens kvällsmål, jag har blivit helt beroende av snabbfixad ”glass” på senaste tiden och ikväll var det inget undantag. En super glass med krämig mild smak och fylld med nyttigheter som chiafrö, hampa, kakao, grönkål och bär! Kan bli veganvänlig om du byter äggvitan mot mjölk! Ha det bra och njut av denna delikatess – glassen!

     

Super ice cream:

1 port:

½ dl kokosmjölk

½ dl äggvitor eller mer mjölk

1msk kakao

1msk hampaprotein

1tsk chiafrön

Vaniljarom

½ dl frysta bär ( björnbär)

½ frusen banan

Lite frusen grönkål

1msk aloe vera ( kan uteslutas)

1-2msk sötning


Mixa allt med stavmixer och ät!


Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Skapa flashcards