healthislife

Alla inlägg under april 2013

Av Livia - 29 april 2013 17:21

En värmande , orginel carbonara som förtärdes häromdan. Jag har bytt ut baconet mot chorizokryddad kycklingfilé och räkor och tilsatt saffran och söta fikon i såsen. En fin sås, men egentligen ingen carbonara, jag bara gillar namnet XD Den blir lite spansk då hettan blandas med sötman och den karaktäriska smaken av saffran, och allt påminner lite om paella. Räkor är zinkrika och innehåller fullt med andra mineraler. Kyckling är en utmärkt proteinkälla och fikon är fiberrika. Om man sedan väljer en fullkorns eller bönpasta får rätten lågt GI. Jag tog vit fiber fusilli.


Idag var vi lediga och jag var ute på picknick med en kompis och hunden. Jag åt en vegetarisk wrap som kommer upp på bloggen inom kort. Nu har jag ätit och ska  hinna plugga lite innan träningen, jag upptäckte att vi har två läxor som ska vara inne imorn!! När vi har ledigt!!

     

Ingredienser 1 port:

Kyckling:

1 filé

Olja

½ riven vitlök

½ hackad gullök

Paprikapulver, cayennpeppar, chiliflakes eller 1/5 chili, spiskummin, salt, svartpeppar

Lite vatten

Såsen:

0.75 dl creme fraiche, grädde eller turkisk yoghurt

¼ pkt saffran

2 torkade eller 1 färskt fikon

Räkor

Persilja, timjan

+ 50g okokt pasta som du kokar


Stek kyckling med kryddor och lök. Rör ihop såsen och blanda sås och kyckling med pasta. Service please!

Av Livia - 28 april 2013 09:36

Var uppe redan 08.30 imorse och satte igång glassmaskinen. Jag var på stan igår och testade frozen yoghurt på det nya stället, Softy, i stan. Jag älskar fro yo och denna var inget undantag. Liite dyrt var det dock, 29:- för en liten med en topping. Igår efter middag drog jag därför ner till hemköp och köpte yoghurt för att fixa egen frozen yoghurt till frukost. 1/2 liter fryst yoghurt med kiwi, jordgubb, mörk choklad, kakaonibs och valnötter och ett antal hårdmackor blev det idag. En bra start på söndagen som ska bli en lugn dag utan stress. Har inget riktigt inplanerat, jag tror jag drar ner till friskis och fifflar lite med mat i eftermiddag. Jag är jätte hajpad för igår fick jag veta att jag fick det sommarjobbet jag hade ansökt till. Jag ska nu spendera två veckor på ett ridläger där jag ska rida, hjälpa till och FÅ BETALT!!! för att ha roligt!!

          


Denna rätten var god, lagom stark och lagon söt. Kokos och jordnötssalladen bryter av fint mot hettan och den syrliga ananasen. Fibehusket binder och ger lite " geléig" konsistens som många asiatiska grytor har, utan att tillföra en massa socker och trams. Jag blandade svart ris med råris för att få fina färgkontraster.

     

Sötsur kycklinggryta

1 port:

1 kycklingfilé

1msk olja

2dl färsk ananas i bitar

¼ chili

½ paprika

1 gullök

Paprikapulver, cayennpeppar, salt, koriander,

½ lime pressad

1 vitlöksklyfta

0.5 dl vatten och buljong

1tsk fiberhusk

Salladen:

35g skivad färsk kokos eller torkad

Lime

1/3 mango

1msk jordnötter

1/3 zucchini hyvlad

Sesamfrön

Vinäger och koriander

+ 1dl kokt ris

Strimla kyckling, paprika och hacka chilin. Skär lök i stora bitar och hacka vitlök. Stek allt och häll sedan på ananas, lime och buljong + vatten. Låt koka tills i stort sett allt vatten kokat bort ( ca 10 min) under lock. Ta ut allt förutom resterande vätska och vispa i fiberhusk i vätskan. Lägg i innehållet  igen och blanda allt.

Hyvla zucchinin i remsor och skär sedan i smala skivor. Bland allt till salladen.

Lägg riset i en liten skål eller dl mått och vänd uppochned på tallriken. Servera med övrigt.

Av Livia - 26 april 2013 19:45

Träningsmat! Kom hem ikväll efter träningen och var riktigt hungrig. Det fick bli något snabbt, gott, mättande och hälsosamt. Hade en upptinad kycklingfilé i kylskåpet, lite färdigkokt pasta och grönsaker. Slängde på lite ost och avokado samt några rostade, varma frön. Resultatet, en värmande, het rätt som har fullt med näringsämnen och mineraler i sig. Åt ensam vid TV, sånt mys som man verkligen behöver ibland när det är regnigt ute. Fröna är rika på zink, magnesium och bra fetter, avokado har fullt med E vitamin i sig och ost är den bästa källan till kalcium. Kyckling består av högvärdigt protein. Tomat är full av lykopen och muskelstimulernade egenskaper, en paprika ger hela dagsbehovet av C vitamin. Så det är bara att köra på!

           

1 port

1 kycklingfilé eller 120g färs

½ gullök hackad

Lite purjolök ( det gröna)

½ röd paprika

1 svamp ( behövs ej)

1msk olja

250g krossade tomkater ( chilismak)

½ dl vatten

Örtsalt, paprikapulver, svartpeppar, 1 lagerblad

2msk turkisk yoghurt eller creme fraiche


Tillbehör:

50 g okokt pasta ( fullkorn eller bönpasta är att föredra för lågt GI)

Örter som basilika, rosmarin, persilja, oregano

2msk rostade pumpakärnor

Tomat, rödlök

½ avokado

2 skivor ost


Mal kycklingen eller hacka fint om du inte använder färdigmalen färs. Stek lök, svamp, paprika i olja och tillsätt sedan kycklingen. Stek tills den fått färg och tilsätt då krossade tomater och alla kryddor förutom paprika pulver. Låt koka på medelvärme under lock i 8 min. Tillsätt nu paprikapulver och mejeriprodukt. Häll över färskkokt pasta spetsad med örter och en avokadohalva. Strö över de rostade pumpakärnorna och lägg 2 skivor ost över såsen så att de smälter. Behöver jag ens säga detta, ÄT!

Av Livia - 25 april 2013 19:54

Herreguud vad varmt det var idag, eller varmt och varmt, aprilvarmt helt enkelt.  17 grader var det hos mig. Vi slutade tidigare idag så jag var hemma redan två. Jag gick ut och satte mig en timma på gräsmattan med min älskling i ” sommar” solen och läste lite. Jag gick in runt tre för att få i mig lite mellis innan träningen. Idag blev det två ostmackor och denna chokladbollsröra från Sofies blogg. Riktigt gott!

 

Receptet nedan är lite ” crêpe” inspirerat och ger dig både mat och dessert i ett. Passar er som tycker att pannkakor är för sött men är sugen och vill ha ett mellanting. Havre är en nyttig kolhydrat som har lågt GI, alltså långsamma kolhydrater, fullt med B vitaminer och mineraler som magnesium. Jag lade till lite sojamjöl för ökat proteininnehåll och de där fördelarna som baljväxter tillför. Hallon och mango, antioxidanter som motverkar rynkor och skyddar celler och beta karoten som främjar en skinande sommarhud. Spenat, järnrikt, fetaost, kalciumrikt, lime, C vitamin och olja bra fetter och E vitamin. Mesquite är frökapslar från mesquiteträdet som mals ned till ett pulver som är rikt på aminosyror, potassium, zink, protein och järn och har en smak av kola.

             

1 port 2 pannkakor:


Smet:

1 ägg

1.5dl mjölk

0.5 dl havremjöl ( mixat havregryn)

1tsk sojamjöl eller mer havre

Salt


Kolapannkaka med kokosmarinerad mango & hallon:

1dl smet

½ tsk mesquite

1tsk sötning

1tsk olja

Fyllning:

100g mango

50g hallon

Skal och saft av ½ lime

1msk kokos


Olivoljepannkaka med spenat & feta:

1dl smet

1tsk olivolja

Fyllning:

50 g bladspenat

¼ kycklingbulljongtärning

1tsk vatten

Riven muskot, vitpeppar, persilja

40g fetaost

Rödlök, tomat, champinjon


Vispa ihop mjölet med hälften av mjölken, rör i ägg och resterande mjölk. Vispa och låt stå 10 min. vispa igen innan stekning. Värm en stekpanna och häll i 1tsk olivolja. Sprid ut över stekpanna och stek sedan den salta pannkakan. Torka ur stekpannan och lägg i ny olja, inte oliv. Vispa ev i mesquite och sötning i resterande smet och stek den söta pannkakan. Marinera hallon och mango i kokos, lime och ev sötning. Koka spenat med kryddo och buljong. Servera med smulad fetaost och lök.

Av Livia - 24 april 2013 19:18

Vilodag idag, skönt att vila upp musklerna lite. Även om jag hade varit pigg i kroppen hade jag ändå inte kunnat träna då jag mentalt är HELT SLUT! Hälsa handlar ju faktiskt inte bara om kost och träning utan det psykiska spelar även stor del. Visste ni att jogga kräver en väldigt stor andel psykisk styrka och är utmattande för hjärnan. Det handlar mycket om att hjärnan peppar och tar en över den där gränsen.  Efter alla prov var jag helt slut och jag tycker att när jag tränar vill jag ge åtminstånne 50% av vad jag har vilket jag inte skulle ha gjort om jag tränat när jag var trött. Vilodagar är även väsentliga då det är då musklerna bygger upp sig och på så sätt får man resultat. Om man tränar varje ag hinner musklerna inte ” ta åt sig” träningen utan kör bara på utan resultat och förändring. Inte så roligt va?!


Ett förslag på användning av pastan jag gjorde igår, här i en härlig, mustig linssås. Riktig snabbmat som även är näringsrik och god. Linser är en baljväxt som är rik på protein, B vitaminer, mineraler såsom zink och de har blodtryckssänkande egenskaper. Detta är en NO FRY rätt vilket betyder att det inte är någon stekning involverad och då minskar man risken för att bränna maten, osm ni kanske vet så kan bränd mat vara cancerframkallande.  Frön är riktiga mineralbomber och fetaost passar riktigt bra till detta plus att det ger dig kalcium som är skelettets byggmaterial.

 

Ingredienser 2 port:

2 port pasta ( ex min veganpasta)

1tsk olivolja

Sås:

1 burk á 280g kokta linser

1 gullök

3 stora eller 8 små tomater

3 cm grön purjolök

2 msk öl ( kan uteslutas men ger god smak)

1msk honung

Rosmarin, oregano, salt, peppar, persilja, paprikapulver

1/3 vitlök hackad

1 – 4 msk vatten

Servera med rostade fröer te.x pumpa och solrosfrö och fetaost ( eller någon veganost).


Koka pastan. Koka ihop allt till såsen och låt puttra 5 min. Servera som i beskrivningen.


Av Livia - 23 april 2013 17:38

Pastahjul tricolore, för veganer, vegetarianer eller vemsomhelst. Trots att de är äggfria innehåller de protein från lin/chiafrön och en massa fibrer. Lågt GI med dinkel och även fullkorn. Gurkmeja är en stark antioxidant som skyddar mot många sjukdomar, spenat är järnrik och tomat innehåler mycket lykopen som även det är en antioxidant. Även tomatpuré är rik på detta, försök dock köpa en utan tilsatt socker.


Ni som har efterlyst fler veganrecept, here one comes! En superskön veganpasta i form av hjul ( du kan göra vilken form du vill) som är saftig och rolig med perfekt tuggmotstånd. Att göra pasta tar tid men det är det värt då man känner sig så stolt när man är klar. Idag tog jag mig ut i vårsolen och sprang 25min, härligt ;) Det enda som suger just nu är REGNET! Varför måste det regna när det är vår?



     

         


Ingredienser 2 port:

1.5dl dinkelmjöl eller annat

1msk fiberhusk

salt


Veganägg:

0.4 dl vatten ( ev mer)

1msk linfrö eller chiafrö

1:

1tsk tomatpuré

1/3 sats vegan ägg

2:

1tsk tinad fryst spenat

1/3 sats vegan ägg

3:

1krm gurkmeja

1/3 sats vegan ägg


Dela upp mjölet blandat med fiberhusk i tre högar. Rör ihop de olika vätskorna och häll i varje mjölhög. Arbeta ihop smidiga degar. Lägg i plastfolie i kylskåp. Ta ut en deg i taget och kavla tunnt med pastamaskin eller kavel. Skär i kvadratiska längder 2 x 4- 5 cm och forma ett hjul. Gör så tills all deg är borta. Upprepa proceduren med de öviga degarna. Förvara den färdiga pastan i burkar med lock i kylskåp snabbt så att den inte torkar. Koka 2-3 min, servera.

Av Livia - 21 april 2013 13:48

 Nya gympadojor och det var verkligen dags. Mina gammla hade jag haft i upp mot fem år och hade sedan paralellandvänt dem med min mamma. Drog ner till stan med några kompisar och köpte dessa. Inte de jag hade tänkt i början men dessa var också snygga so i bought them ;) Sköna är de och har redan gått från stan med dem och ut med hunden. Denna relationen ska nog funka!

                                        

En riktigt fin vårdag idag och det känndes nästan som sommar  i morse. Sådärr som det känns när man vaknar i ett tält efter en fuktig sommarnatt och kommer ut i den värmande men svala solen. För att hålla fast vid vårtemat fixade jag en fin, Detox, Chia mojito som är rik på C vitamin, omega 3, fibrer, Mynta minskar gallbesvär och förebygger även mindre infektioner, Lime har antibakteriella egenskaper och agave lågt GI.

Detoxa dig fräsch i vårluften med en Chia Mojito ( det låter nästan som reklam XD).

Det sista jag vill säga är att ni gärna får skriva och säga om ni har några önskemål på recept, inlägg eller vad som helst. Jag fick ett önskemål för ett tag sedan om mer veganrecept och det jobbar jag på ;)

 

Chia mojito 1 port:

1.5dl kolyrat vatten

½ pressad lime

1msk chiafrön

1tsk agave eller honung

2 myntablad


Pressa lime, hacka myntablad och rör igop med övrigt. Låt stå 5 min för att chiafrön ska svälla och servera med is.

Av Livia - 20 april 2013 12:28

Finste vårlunchen med tacofeeling! Att ostgratinerade nachos kunde vara så fint, frächt och nyttigt tror jag ingen visste.  Men det är det, när de otroligt krispiga nachosen är gjorda på rent majsmjöl som är glutenfritt och lättsmält, ost är kalciumrik, kalkon är en utmärkt proteinkälla och har även ett högt innehåll av järn, chili främjer matsmältningen och avokado är rikt på E vitamin. Tomater har även muskelstärkande egenskaper.


I morse vaknade jag kl 07.00 av att solen sken och värmde. Jag gick upp i tro om att det var mycket senare på dygnet men fick en chock när jag så klockan. Jag tvång – la mig igen för att vakna en timma senare. Solen sken fortfarande och det var så härligt. Nu ÄR det verkligen vår, ingen fakevår utan riktig vår. På yogan idag kunde jag inte riktigt slappna av för jag var så uppspelt över solen. Jag hänger upp mig på saker för lätt XD Hoppas ni har det rigtigt vårigt med och att ni verkligen testar detta receptet för det är ett killer recept och passar likväl små som stora.

           

1 port

Salsa:

4 små eller 2 stora tomater

¼ gullök

1msk vinäger

Lite honung

Svartpeppar, salt

Guacamole:

1 stor eller 1 ½ liten avokado

Chiliflakes, koriander, salt, paprikapulver, ingefära

1 riven vitlök

½ lime

1msk grädde eller yoghurt

Nachos:

1 port nachos ( recept nedan)

2skivor ost

¼ chili

Purjolök

Salladen:

Romanasallad eller isberg

Tomat, gurka, gullök, majs

200 g tacokalkon

Tacokalkon:

200 g kalkonfilé eller kyckling

1krm spiskummin, koriander, paprikapulver, cayennpeppar, salt, curry

½ riven vitlök


Gnid in kalkonfilén med kryddorna och grädda i en ugnssäker gryta under lock i ugnen ca 20 min 200grader. Ta ut, låt svalna och skär i bitar.

Blanda ihop allt till salladen med kalkonen.


Hacka tomater och lök och lägg med vinäger och kryddor i micron någon minut.

Mixa allt till guacamolen.


Lägg nachos i form, strö över ost och chili och purjo. Grädda tills osten smält i 200grader.

Ät ät ät, jag rekommenderar er verkligen att hugga in och njuuuuuuuuuuuuuuuta!


Nachos 1.2 port:

1dl majsmjöl

1msk fiberhusk

Salt

½ - 1 dl ljummet vatten


Blanda ihop och låt stå 5 min och svälla.

Stek i torr stekpanna ca 3 min efter att ha kavlat ut 2-3 cirklar.

Skär i trianglar och pensla med olja och salt. Grädda ca 10 min 200 grader

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Skapa flashcards