healthislife

Alla inlägg den 5 maj 2013

Av Livia - 5 maj 2013 13:31

Hejhopp i galoppen! Idag avslutade jag mitt veckolånga projekt och resultatet blev finfint. Böngroddar var det som var projektet och imorse var jag så spännd att jag trodde jag skulle spricka. När jag öppnade burken och såg de vackra groddarna blev jag alldelles till mig och smaken ...... Böngroddar är otroligt enkelt att göra själv du behöver bara tid, en burk, nylonstrumpa och torkade bönor/linser. Jag gjorde mina på linser och mungbönor. Böngroddar är otroligt nyttiga rika på bl.a zink, Bvitamin och folat och riktigt mycket protein. Fiffiga att ha ned i salladen för att öka näringsinehållet och krispigt goda.

           

Ingredienser:

1dl torkade mungbönor, kikärtor eller linser

2 glas burkar

1 nylonstrumpa

hårsnodd eller gummisnodd

Tålamod


Börja med att lägga bönorna/linserna i blöt i 24 timmar, by vatten efter halva tiden. Lägg de sedan i två glasburkar och spänn fast en bit nylonstrumpa över öppningen med en snodd. Skölj bönorna genom strumpan med vatten två ggr dagligen och ställ de sedan uppochned på en bricka så att allt vatten rinner ut. Förvara på mörkt ställe ( under sängen) och upprepa sköljningen 2 ggr dagligen. Efter 4 -5 dagar har du dina färdiga groddar och de ska då förvaras i kylskåp max 5 dagar. Enjoy :)

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards