healthislife

Alla inlägg den 17 mars 2013

Av Livia - 17 mars 2013 18:36

Jag har så länge letat efter verkligen nyttiga och goda frukostflingor som inte innehåller vetemjöl, tillsatser och onödigt socker. Svårt, då de enda jag hittar är super fullkorns fiber flingor som smakar bokstavligt talat, BLÄ! Ja, ja, jag får väl ge upp …… eller …. Kan jag kanske baka mina egna hälsosamma och goda flingor som är krispiga, lagom fullkornssmakiga och har en avlägsen smak av kokos? Ja, jag kör på det och här kommer resultatet, snabba, goda flingor fulla med E vitamin, B vitamin, långsamma kolhydrater, zink, lågt GI, fullkorn och fibrer. Tjockleken varieras beroende på hur tunt du kavlar och tunnare behöver gräddas kortare ( såklart) , gör som du vill ha det. Du kan även smaksätta med kryddor om du vill. Dessa blir det till frukost imorn, och kvällis ikväll XD

     

Ingredienser 2 – 3 portionsskålar:

2msk mandelmjöl

1msk kokossocker eller honung

1krm bakpulver

½ dl kokosmjöl

½ dl rågmjöl

1/3 dl havregryn eller havremjöl

Salt

0.5 – 0.75 dl vatten

½ dl mjölk


Forma en ganska klibbig deg genom att först röra ihop det torra och sedan i med det blöta. Kavla ut tunt mellan två bakplåtspapper, 1/3 cm tunt. Dra försiktigt bort det övre bakplåtspappret och grädda 200 grader 10 min. Ta ut, sänk värmen till 100 grader och under tiden ugnen svalnas av skär du små fyrkanter av ” plattan”, detta blir flingorna. Grädda 20min och låt svalna helt. Förvara de kalla flingorna i en glasburk.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards