healthislife

Direktlänk till inlägg 23 mars 2013

Kanelbulle rulle med ” grädde”

Av Livia - 23 mars 2013 09:30

Lördagsfrukost, en finfin kanelbullerulle med luftig ” grädde”, och detta är en grej som jag verkligen gillar, äggvitegrädde. Det är luftigt, med konsistens precis som vispgrädde och smaken också om man använder turkisk yoghurt. Jag satt och slevade i mig, så gott. Inspirationen till detta fick jag från en tidningsbild jag såg på pressbyrån, det var en bild på en rulltårta med vad som såg ut som kanel och vispad grädde på det. Jag tänkte ” vilken fin frukost, om man hälsofierar den”, vilket jag gjorde och, volia! Den är så pass söt att man kan äta den som efterätt men samtidigt hälsosam nog för mellis eller frulle. Full av protein, bra fetter, fibrer och järn. Den är glutenfri dessutom. Fyllningen är riktigt kletig och härlig och kokosoljan smälter in i kakan så det blir nästan identiskt men kanelbullar.


Ingen yoga idag då det var en annan instruktör än vanligt och jag kände för sovmorgon. Har även lite plugg att fixa med innan jag drar iväg till Stockholm. Imorn ska jag till STHLM igen på arbetsintervju för ett ( hoppas, hoppas) förmodligt sommarjobb i sommar. Sommarn närmar sig med stormsteg och det är nu bara ca 3 mån kvar! Jag längtar så hemskt mycket.

     

Ingredienser 1 port:

Ägg

2msk sörning ( agave)

1krm bakpulver

1msk pofiber ( kan ersättad med mjöl)

2 msk mjöl ( bovete, soja)

1krm kardemumma ( krossade kärnor eller malet)

1msk mjölk

Vispa ägg och sötning pösigt. Blanda i övriga ingredienser och rör försiktigt. Bred ut på plåt och Grädda 5 min 250 grader. Ta ut och stjälp genom att rulla ihop. Bred på fyllning och rulla ihop än en gång. Förvara i kylskåp.


Fyllning:

1.2msk kokosolja ( osmält)

2 dadlar

½ tsk kanel

1tsk mjölk


Rör ihop allt med gaffel eller sked, pressa blandningen mot kanterna av glaset tills välblandat. Bre på den fortfarande varma kakan och rulla ihop.Ät direkt eller låt ligga 1 natt i kylskåp som jag gjorde.Servera med grädden.

Grädde:

1-2 äggvitor

2msk turkisk yoghurt

1msk sötning


Vispa vitorna tills ett fast skum. Vänd i sötningen och turkiska yoghurten med max 6 vändningar.

 
 
Ingen bild

Anonym

26 mars 2013 21:59

Hur många ägg i själva "degen"?

Livia

27 mars 2013 17:23

Det är ett ägg i degen och en eller två vitor i själva grädden beroende på hur mycket grädd/ protein man vill ha. Ju mer äggvita i grädden desto högre proteininnehåll:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Livia - 13 december 2014 21:46


God kväll, sitter här med mys mat och slötittar på en av de många filmerna som går och kände för att dela med mig av ett recept på en av mina favoritgrejer med julen. Som ni säkert har märkt så älskar jag pepparkaksdeg och att köpa hem och bara äta ä...

Av Livia - 12 december 2014 12:43

Heej, Vaknade sent idag, vid elva tiden och då blev det fin brunch med skottska TV serier på datorn. Min brunch bestod av en feta och kyckling äggviteomelett, en supergod halon och ingefära smoothie, ett äpple och ti det en macka med avokado. Men rec...

Av Livia - 8 december 2014 18:12

Japp mina vänner, det är som det står, paleo pepprisar! Super näringsrika, krispiga och goda med ätt kola ton. Enkelt med få ingredienser och dessutom nötfria, vete, smör och sockerfria! Testa som alternativ till det traditionella julbaket.     ...

Av Livia - 6 december 2014 19:29

Nu är det juligen, ju ju ju ju jul igen! Det är typ så  det låter överrallt på stan nu, så fort man går in i en butik. Jag har inte riktigt anammat The chistmas spirit men har gjort en del nyttigt julbak iallafall. Igår bakade jag denna Saffrans chee...

Av Livia - 2 december 2014 21:39

  God kväll! Snabbt inlägg! På ett mandelbröd, perfekt till frukost och urgott rostat eller inte. Gluten, vete, socker, jäst, smörfritt  och low carb. Try it!       Ingredienser 2 bröd: 1dl madelmjöl 1msk kokosmjöl 1tsk bakpulver 1ms...

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards