healthislife

Alla inlägg den 28 januari 2013

Av Livia - 28 januari 2013 20:45

Smakar OK ingen stor sensation men definitivt värd att prova. Aprikos gör sig bra med kanel och när man lägger till choklad blir allt så mycket bättre, eller hur? Vet inte om jag skulle servera denna som dessert utan passar mer som mellis eller kvällis men det får man helt avgöra själv. Jag skulle kunna äta den som dessert men jag är juh också lite av en hälsofreak. Hursomhels, nu till näringsinnehållet. Äggvitor - protein , Hasselnötter – magnesium och järn, Aprikos – karotener som omvandlas till A – vitamin, Kakao – antioxidanter, Mesquite – aminosyran lysin, zink, Mejeriprodukt - Kalcium.

     

1-2 port

Marängbottnar:

  • 1dl äggvita
  • 2msk sötning ( kokossocker, honung, agave)
  • 1msk hasselnöts eller mandelmjöl ( hasselnöt passar bättre)
  • 1krm kanel

Fyllning 1:

  • ½ dl mixad mango eller aprikos ( puré)
  • Eller
  • ½ dl hasselnötssmör
  • 1msk kakao eller ½ kakao ½ mesquite
  • 1msk sötning

Fyllning 2 :

  • 2msk turkisk yoghurt 1msk kesella ( eller 3 av något)
  • 3 torkade aprikoser
  • 1krm kanel och ingefära
  • 2-3 msk sötning
  • Vaniljpulver

Vispa vitorna till ett skum, vänd försiktigt i övriga ingredienser. Häll i smeten i en påse som du klipper hål i  hörnet och spritsa sedan ut 3 rundlar. Grädda 125 grader runt en timma. Ta ut och låt svalna.


Fyllning 1:

Mixa ihop allt. Sprid ut över marängplatta 1.

Fyllning 2:

Mixa allt någorlunda slätt och bre sedan på lager 2 och 3.

Toppa med aprikos och kakaonibs eller hackad choklad. Servera direkt så att marängen inte blir blöt.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards