healthislife

Alla inlägg den 5 januari 2013

Av Livia - 5 januari 2013 11:22

Parmalindad kyckling i ölsås med äpple, blomkål och potatismos 2 port


God fortsättning på det nya året! Jag hoppas ni hade en bra nyårsafton och ett bra lov. Själv har jag varit i Berlin över nyår där jag b.la lagade denna rätten till middag. Min pappa gillade den och det säger mycket då mina föräldrar inte alltid är fan av det jag lagar. Kombinationen av kyckling, salt skinka och mustig ölsås var ganska bra, dock tyckte jag att såsen blev lite besk då jag inte är så van vid ölsmaken. Med protein från kyckling, c- vitamin från blomkål, fibrer från äpple, kolhydrater från potatis, och en massa vitaminer och mineraler såsom B- vitamin från öl blir även detta en nyttig rätt. Öl är faktiskt nyttigare än vad man tror då det sägs att den innehåller alla vitaminer utan C, mineraler och spårämnen och kan även verka mot hjärt – kärl sjukdomar och cancer. Men som sagt den innehåller fortfarande alkohol så man bör vara försiktig tills man är ca 20 och hjärnan är färdigväxt och även efter bör man dricka med måtta. I denna såsen kokas dock alkoholen bort så det är ingen fara.

                    

Mos :

2-4 potatisar

2-6 buketter blomkål

½ äpple

½ - 1 dl mjölk

Vitlök, provencalkryddor ( finns frysta och torkade)


Kyckling:

2 kycklingfiléer

1 pressad vitlök

Provencalkryddor, peppar

2 skivor parmaskinka


Såsen:

3 champinjoner

1 gullök '

1dl öl

½ - 1 dl köttbulljong

Torkad svamp '

Rosmarin, provencal, persillja, vitlök

1dl grädde

1msk olja


Kyckling:Marinera kyckling och linda med skinkan. Koka i ugn 160 – 170 grader 35 – 40 min.


Moset:Koka allt till moset, tillsätt äpplena sist och häll av vatten. Pressa vitlök och tilsätt övriga ingredienser. Mosa, lägg eventuellt till 1tsk olivolja för smak.


Sås: Hacka lök och skiva svamp. Stek i olja tills mjukt. Häll över vatten och bulljong. Låt koka bort. Tilsätt öl och släng snabbt i den färdigkokta kycklingen i 1 min. Ta ut kyckling och häll i grädde och övriga ingredienser. Man kan smula i lite torkad svamp efter smak om man har/vill.


Servera med ex: en äppelskiva och brysselkål

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards