healthislife

Alla inlägg den 24 januari 2013

Av Livia - 24 januari 2013 17:45

Baguetter kopplas ofta ihop med snabba kolhydrater och uppblåst mage, man väljer ofta bort baguette och äter hellre en skiva rågbröd. Men tänk om jag skulle säga att du inte längre behöver dissa baguetter för ett lite torrare och tråkigare rågbröd utan nu kan njuta av en baguette som är både nyttig och god. ( Guud vad det låter som en reklam), however här är mina baguetter som är grovare, mer mättande och näringsrika men fortfarande lika goda som vita. Fullkorn, B- vitaminer, mineraler, och lågt GI. Jag åt de som vitlöksbaguetter med min härliga tomatsoppa till middag, men du kan lätt använda dem till t.e.x tonfiskbaguetter.

     

ingredienser 2 baguetter:

  • 25 g jäst
  • 2dl fingervarmt vatten
  • 3dl dinkelmjöl
  • 0.75 dl bovetemjöl
  • 1msk kikärts, sojamjöl eller mer bovetemjöl
  • ½ dl hirsflingor eller mer mjöl
  • ½ msk fiberhusk
  • 1msk olja
  • 1tsk agavesirap eller honung
  • Salt

+ vatten och frön ( vallmofrö, linfrö, sesamfrö?)

Värm vattnet och smula ned jästen. Rör ihop alla torra ingredienser och tilsätt sedan dem och oljan i jästvattnet. Arbeta ihop till en deg, om den är för kletig får du tilsätta mer mjöl. Låt jäsa under bakduk 30 min. ta upp degen och arbeta 3 min med händerna. Dela upp i två delar och forma baguetter. Skåra och pensla med vatten för att strö över frön. Låt jäsa 30 min under duk, och grädda sedan 215 grader 20 min.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards