healthislife

Alla inlägg den 13 augusti 2014

Av Livia - 13 augusti 2014 20:05

Hejsvejs, har slappat idag, pluggat en del anatomi inför PT utbildningen och sen varit ute på en lätt joggingsväng på 2.5km med vovven. Käkat en Daimstrut och nu slagit mig ned framför TV:n. Frukosten idag blev hemmagjort fröknäcke med färskost och tomat och ärtglass i en galiamelon. Gott och nyttigt. Fröna är rika på fibrer, mineraler och bra fettsyror, sojamjöl ger oss protein och fänkål är bra för matsmältningen.

       

Fänkåls fröknäcke

2 bröd

1msk sojamjöl

2.5msk pofiber

1msk mandelmjöl

1.5msk sesamfrön

2msk solrosfrön

½ dl pumpakärnor

1msk chiafrön

½  1dl varmt vatten

Krossad fänkål, kummin och salt


Blanda vatten och chiafrön och låt stå i 10 min. Blanda övriga ingredienser och i md chiablandningen. Du ska få en kletig massa, tillsätt ev. mer vatten. Bred ut cm tjockt på bakplåtspapper och skär i två bröd. Grädda 200grader 10 min och sänk sedan till 150 och grädda i 1.5  2h. Låt torka på galler.

Hidi dodi, I have mostly been taking it easy today, studied some anatomy for my PTI course, had an icecream and then been out for  light jog at 2.5km with my doggy. Now I´ve settled in front of the tellie. Todays breakfast consisted of homemade seed crispbread toped with cream cheese and tomato and a melon filled with pea ice cream ( recepie on blog as ärtglass). Tasty and healthy, with minerals, good fatty acids and fibers from the seeds and protein from the soy flour, fennel helps the digestion.

Fennel seed crispbread

2 breads

1tbp soy flour

2.5tbp potatofiber or more soy flour

1tbs almond flour

1.5tbs sesame seeds

2tbs sunflower seeds

¼ cup pumpkin seeds

1tbs chia seeds

¼ - 1 cup warm water

Crushed fennel seeds, cumin and salt


Mix water and chia seeds and let sit for 10 mins. Mix rest of ingredients and in with the chia mixture until sticky mass. Spread on a baking sheet to ½ inch thickness and bake at 20 degrees Celsius for 10 mins then lower to 150 and bake for 2h. let dry.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards