healthislife

Alla inlägg den 4 februari 2013

Av Livia - 4 februari 2013 17:32

Jag har länge tänkt att jag ska göra ett eget recept på wrapbröd då det man köper ofta smakar fabriksgjort och lite plastigt. Dock har jag alltid glömt det och kommer aldrig till saken och bara gör det. Häromveckan kom en kompis till mig och frågade om jag inte kunde fixa något recept på tortilla bröd och då kom jag ihåg mina tidigare löften till mig själv att få det gjort så long story short, satte jag igång med stor wrap göra häromdan. Jag testade och fixade i nästan en timma men när jag smakade slutresultatet var det mödan lönt.


Det finns två sätt att göra de på, antingen i ugnen eller i stekpanna. Personligen rekommenderar jag stekpannemetoden då de blir lite mjukare då men i ugnen blir de lite hållbarare. Fyll som jag med en härlig thailändsk kycklingfärs eller något annat som du föredrar. Jag kan säga att denna fyllning och wrapen kommer definitivt att göras om oräkneliga gånger i mitt kök. Och näringsmässigt är den både proteinrikare och har lägre GI an vetewraps.

     

Ingredienser 1 port:

Wrap:

1dl äggvita

3msk mjöl ( dinkel, bovete, kikärtsmjöl använde jag)

¼ tsk bakpulver

½ tsk linfrön

Salt, kryddor

Ev: 1tsk vatten

1msk olja

Fyllning:

1 kycklingfilé eller 110 g kycklingfärs

1cm hackad chili eller 1krm chiliflakes

Paprika

Purjolök, ananas

1 riven vitlök

1krm riven ingefära

Curry, gurkmeja, salt, peppar

1.5 msk jordnötssmör

1msk olja


Fyllningen:

Om du har kyckling filé får du på något sätt mala/mixa ned den till färs eller så kan du bara skära den i minibitar.  Stek allt i olja, krydda och när allt är genomstekt slänger du i jordnötssmöret och späd eventuellt med en tsk vatten.


            

Wrapen:

Jag tillagade wrapen på två sätt och båda blev bra på olika sätt. I ugnen ( 225 grader 7 – 13 min) blev det en mer elastisk konsistens och också mer som köpta tortilla wraps. I stekpannablev wrapen mjukare och lite mer ömtålig, men fortfarande hållbar och funktionell. Det var dock lite trixigare men lättare att få en rund form.

Vispa ihop allting och tilaga på ditt sätt. Om i stekpanna, pensla med olja och häll i smet. Stek som omelett och lossa ständigt i kanter och under så att det inte klibbar fast. Vänd på pannkakan och fortsätt steka lite till i ca 2 min. stek på medelvärme.


Om i ugn, bre ut smet på bakplåtspapper och baka i ugn 225 grader 7 – 13 min.

Av Livia - 4 februari 2013 08:00

Måndag, måndag, måndag, och vilket bättre sätt att starta denna vecka än med en näringschock för kroppen? Denna kalla gröten serveras med en varm topping och lite crisp. Denna veckan kommer att bli jobbig då jag har två prov och en massa annat så en ordentlig frukost kan man ju åtminstånne unna sig. Over night oats är också så otroligt enkelt att göra, man bara slänger ned lite havregryn och chiafrö i mjölk och låter det stå över natt. Sedan toppar man med något smaskigt och käkar, kanske som jag med två knäckemackor vid sidan av XD

Tack vare att man inte värmer upp gröten så blir den på ett lägre GI för er som bryr er och den är även rik på omega – 3, fibrer, B- vitaminer och kalcium. Jag toppade med en värmande banan topping och lite nötter som jag blandat ihop med torkade bär och cacaonibs för att få den där chocklate chip känslan.  Hoppas ni har haft en bra helg och får en ännu bättre morgon!

     

Ingredienser:

1dl havregryn

1dl mjölk

1msk vatten

1tsk ciafrön

1tsk maca ( kan uteslutas)

Vaniljpulver

1tsk agave eller honung

Crispet:

Mullbär och gojibär

5 nötter

1msk cacaonibs

Warm banana topping:

½ pkt keso

1 banan

Rör ihop allt till gröten och låt stå i burk över natten. Mosa bananen halvt och värm i micro, rör ihop med keson. Servera med övrigt och käka.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards