healthislife

Alla inlägg den 2 februari 2013

Av Livia - 2 februari 2013 20:15

Häromveckan när jag var på sjukhuset för att ta ett såntdär blodprov ( som jag hatar, har världens nålfobi L ) så köpte jag lunch nere i sjukhuslobbyn. Man blir ju lite yr och grinig av att de snor ens blod så man behöver snabb energi. Hursomhelst jag köpte något riktigt gott, en hollänsk lax och potatiskaka som smakade som en blandning av stuvad lax och potatisratäng. Att köpa färdigmat är inte en hit för mig efterssom att de ofta tilsätter en massa E nr för att det ska hålla, smaka gott och se bra ut, men ibland så måste man. När jag kom hem till mitt kök exprimenterade jag och vips så hade jag skapat min egen lax och potatiskaka som självklart var minst lika god. Nu tänkte jag dela med mig av detta hälsogodiga receptet ( haha, roligt ord XD). Potatisar är faktiskt nyttigare än vad de får cred för och är som andra rotfrukter rikt på fibrer men även kalium och järn och om du som jag äter de med skalet på kammar du även hem några B- vitaminer och zink. Lax är som vi alla vet omega – 3 rikt  och innehåller även andra essentiella fettsyror. Jag använder keso för ett högre proteininnehåll ( då jag bygger muskler) och fetaost för smaken men andvänd ärna annan ost som du gillar.

     

Ingredienser 1 port:

2 potatisar ( tunt skivade)

1 laxfilé

¼ gullök

2cm purjolök

1 champinjon

½ dl keso

25g fetaost

Persilja, vitpeppar, salt

1 ägg eller vita


Skiva potatisen tunt och bre ut på botten i en liten form. Spara lite mer än hälften av skivorna. Bre ut laxfilén skuren i mindre bitar och strö över svamp och lök. Mixa keso, ägg och ost med kryddor till slät smet och strö över fisken. Täck över med de sista potatisskivorna och toppa med svartpeppar.

Grädda 200 -  225 grader 15 – 25 min.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards