healthislife

Alla inlägg den 17 augusti 2014

Av Livia - 17 augusti 2014 16:30

God dag, har inte gjort något spec idag, kollat en säsong av desperate housewifes och bakat en tårta till dessert för ikväll. Veckohandlat och käkat broccollipaj till lunch. För en dag sedan var min Stockholm kompis Sofie här och gav ig då recept på pajbotten till hennes underbara pestopaj som hon serverade på sin 18 års dag. Jag modifierade receptet lite efter vad ja hade hemma och ändrade fyllningen och fick då en Broccoli och kalkonpaj som lade sig gott i maggen :D Med kikärtor, andelmjöl och tahini i botten får man inte bara underbar smak utan även en nyttigare bas med långsamma kolhydrater, protein, bra fett och mineraler och med kalkon, broccoli och keso i fyllningen får vi en hälsosammare paj än Findus.

       

Kalkon och brocollipaj:

1 port:

100g kikärtor

1msk tahini eeller kokosolja

1msk mandelmjöl

Salt, peppar

Mixa och tryck ut i en form. Ställ i kyl 30 min och förgrädda sedan 20 min.

Fyllning:

2 äggvitor

½ dl keso

Salt, paprikapulver, oregano

Riven vitlök

Kokt brocolli

50g  fetaost

75g rökt kalkon

Grädda 200 grader 40 min.

Servera med sallad och ketchup.


Hello, today I´ve watched one season of desperate housewife, shopped, baked a cake for tonight and made a turkey and broccoli pie for lunch. Made with chick peas, almond meal and tahini for crust and turkey, cottage cheese and broccoli for filling you get a filling, nutritious pie. I ate it with ketchup :D


Turkey and brocolli pie:

1 port:

100g chick peas

1tbs tahini or coconut oil

1tbs almond meal

Salt, pepper

Mix with handmixer and press out in a pie mold. Chill in refrigerator for 20 mins and then prebake 30mins

Filling:

2 eggwhites

¼ cup cottage cheese

Salt, paprikapowder, oregano

Grated garlic

Boiled broccoli

50g feta cheese

75g smoked turkey

Bake at 200 degrees C 40 mins.


Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards