healthislife

Alla inlägg den 12 augusti 2014

Av Livia - 12 augusti 2014 08:37

Hej svejs, nu är jag tilbaka från mina sommaräventyr och om en vecka är lovet slut! Har upplevt mycket och lärt mig en hel del under lovet, jag känner att jag har utvecklats som person.

Nu till dagens två recept, en morots fralla och en underbart krämig banan och jordgubs milkshake! Inget trams bara hälsosamma ingredienser så som omega 3 rika chiafrön, kaliumrik banan, C vitamin från jordgubbar och bra kolhydrater från havregryn.

       

Morotsfrallor

2 st:

1dl havremjöl

1tsk bakpulver

1msk chiafrön

½ dl pofiber

1msk vetegroddar

Salt, oregano, timjan

1 ägg

2/3 dl keso

½ dl mjölk

1 riven morot

Blanda torrt, vispa ägg keso och mjölk och rör i torrt. Forma fyra bullar med blöta händer och grädda 200 grader 20 min.

Banan och jordgubbmilkshake:

1 port

Lager 1:

½ banan mogen

1dl mjölk


Lager 2:

1dl mjölk

4 frysta jordgubbar

Vanilj

Frystorkade jordgubbar


Hi, now I´m back from my summer – adventures and in a week the summer holidays end! I have experienced quite a lot and learned much about myself and other things.

Now to todays recepies, A carrot bread bun and a creamy banana and strawberry milkshake. The bun is mad with oats and therefore contains slow carbs, chia seeds add omega 3 and fibre and banana in the shake adds potassium and vitamin C from strawberries. A perfect breakfast.


Carrot bread buns

2 buns:

½ cup oatmeal ( mix oats in a blender)

1 tsp baking powder

1 tbsp chia seeds

¼ cup potatofibre or 1 tbsp physillium husk

1 tbsp wheatgerm or opt for 1tbsp oats

Salt, oregano, thyme

1 egg

¼ cup cottage cheese

¼ cup milk

1 grated carrot

Mix all dry ingredients, whisp egg, cottage cheese, milk and stir in the dry. Shape 2 buns with wet hands and bake at 200 degrees Celsius for 25 mins.


Banana and strawberry shake

1 port

Layer 1:

½ ripe banana

½ cup milk of choice


Layer 2:

½ cup milk

4 frozen strawberries

Vanilla extract

Opt: frezedried strawberries

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards