healthislife

Direktlänk till inlägg 4 juni 2014

Vattenmelon sallad med rågbulle och oliv feta keso & Pumpazoats

Av Livia - 4 juni 2014 10:10

Nej nu blir jag förbannad! Det är 4 juni och det ska väl vara varmt, soligt sommarväder nu, eller är det bara jag? Sånt här kyla och regnighet är otroligt deprimerande tycker jag och det hämmar en att göra vad man vill. Jag t.ex blir alltid väldigt inaktiv vid sådant väder, förlorar motivationen och helt enkelt ORKAR inte bara! Och när man sen tvingar gå till skolan för at bara sitta i ett antal timmar och försöka komma på något att göra för att man är klar med allt blir hela situationen bara ännu tråkigare. Usch, slut med negativitet nu man ska fokusera på det positiva! Som dagens frukost te.x och gårdagens lunch! Allt blir bättre med god mat som vissa brukar säga. Frukosten idag blev pumpazoats med riskaka till det. Pumpazoats är att du kokar havregrynsgröt som vanligt fast byter 1dl vatten mot 1 dl mjölk. I med riven zucchini, pepparkakskryddor och kardemumma, 1 dl pumpapuré, ½ dl vanilj proteinplver,1/2  mosad banan,  rör i 1 äggvita och servera med 1 msk jordnötssmör och björnbär eller jordgbbar. Supergott och enkelt. 

 

Dagens recept är dock gårdagens lunch, en superfräch, greklandinspirerad sallad med vattenmelon, fetaost, marinerade oliver ( ridderheims typ) en enkel rågbulle och lite annat smått och gott. Allt smakade super och man fick lite sommarfeeling av smakerna. Brödet gjorde jag enkelt på 2 min och sen fick det gräddas medans jag duschade, tänk att få nygräddat bröd när man kommer ut ur duschen, underbart. Obs! det kan hända att min fort kom med på en av bilderna och ser väldigt konstig ut i skuggan, frukta icke dock då det inte är alien invasion som det kanske ser ut som ( min bleka vinterhud, haha)

       


Vattenmelon sallad med rågbulle och oliv feta keso:

1 port:

Sallad:

Sallad ( spenat, roculla, kokt savoykål, röd/vitkål, böngroddar)

Tunt skivad rödlök

Gurka

Vattenmelon

1 rödbeta kokt

Svartpeppar, salt, balsamvinäger

Toppa med smulad fetaost, granatäppelkärnor

Keson:

1.2dl keso

2 oliver

Lite olja från oliverna

15g fetaost


Rågbulle:

1 äggvita

½ dl keso

Salt, oregano

1tsk bakpulver

1msk rågmjöl

1tsk fiberhusk

1tsk linfrö

2msk pofiber eller mer mjöl


Blanda allt och forma en bulle. Grädda 200 grader 15 – 20 min. Fyll med rökt kalkon och keson, ät med salladen.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Livia - 13 december 2014 21:46


God kväll, sitter här med mys mat och slötittar på en av de många filmerna som går och kände för att dela med mig av ett recept på en av mina favoritgrejer med julen. Som ni säkert har märkt så älskar jag pepparkaksdeg och att köpa hem och bara äta ä...

Av Livia - 12 december 2014 12:43

Heej, Vaknade sent idag, vid elva tiden och då blev det fin brunch med skottska TV serier på datorn. Min brunch bestod av en feta och kyckling äggviteomelett, en supergod halon och ingefära smoothie, ett äpple och ti det en macka med avokado. Men rec...

Av Livia - 8 december 2014 18:12

Japp mina vänner, det är som det står, paleo pepprisar! Super näringsrika, krispiga och goda med ätt kola ton. Enkelt med få ingredienser och dessutom nötfria, vete, smör och sockerfria! Testa som alternativ till det traditionella julbaket.     ...

Av Livia - 6 december 2014 19:29

Nu är det juligen, ju ju ju ju jul igen! Det är typ så  det låter överrallt på stan nu, så fort man går in i en butik. Jag har inte riktigt anammat The chistmas spirit men har gjort en del nyttigt julbak iallafall. Igår bakade jag denna Saffrans chee...

Av Livia - 2 december 2014 21:39

  God kväll! Snabbt inlägg! På ett mandelbröd, perfekt till frukost och urgott rostat eller inte. Gluten, vete, socker, jäst, smörfritt  och low carb. Try it!       Ingredienser 2 bröd: 1dl madelmjöl 1msk kokosmjöl 1tsk bakpulver 1ms...

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards