healthislife

Alla inlägg den 26 maj 2014

Av Livia - 26 maj 2014 14:34

Tjena, en ledig måndag idag. Vaknade åtta, ovanligt sent för mig, och gick en sväng med hunden efter frukost. Till lunch blev det detta då jag hade en öppnad burk med musslor och en halvrutten rabarberstjälk i kylen, men det blev supergott faktiskt, en riktig chock. En extremt näringsrik maträtt med omega 3 från fisk och musslor, beta karoten från sötpotatis, omega 6 från chiafrön, fibrer från physiliumfrön, aminosyror från gojibär, mineraler från spirulina och C vitamin från jordgubbar. Det är bara en del av fördelarna med maträtten. En god lunch med många hälsofördelar, kan det bli bättre?


Nu ska jag nog ta en cykeltur ner till stan och senare ikväll ska jag övningsköra (om ni ser en blå bil som kör 170 är det nog jag, haha) och sist plugga inför mina två prov imorn, suck L Ha det så bra mina vänner!

       

1 port:

Fiskbollar:
50g lax

½ burk konserverade musslor ( typ abba)

½ dl ärtor

1 vitlöksklyfta pressad

½ tillagadsötpotatis

Persilja

Salt, peppar, muskot

1tsk chiafrön

1msk äggvita eller mjölk

1tsk fiberhusk

1tsk näringsjäst

+ ½ tsk spirulina till halva satsen


Mixa med stavmixer. Gör bollar med spirulina i halva satsen, ha blöta händer så går det lättare att rulla. Ugn 200

grader 20 – 25 min.

 

Salladen:

Spenat/salladsmix

1 tomat

Gurka i skivor

½ riven morot

½ dl sojabönor

Basilika, Böngroddar,Rödlök , röd eller vitkål hackad

1msk gojibär

1msk balsamvinäger

Näringsjäst

Cayennpeppar, peppar, salt, saffran, gurkmeja


Rör om och blanda allt.

 

Keso:

1dl keso

1msk ajvar relish stark

Servera allt i ett salladsblad som wrap eller är som det är på en tallrik.


Rabarber & jordgubbsmoothie:

100 g jordgubbar

½ rabarberstjälk

Mynta

Kardemumma

1tsk physilium eller chiafrön

1dl mandelmjölk

Lime

Mixa och servera.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards