healthislife

Alla inlägg den 18 september 2013

Av Livia - 18 september 2013 15:07


Hejsan svejsan! Fortfarande sjuk och hemma från skolan men har nu nått den punkten då jag är hyperklar i huvudet men trött i lungorna. Man hinner med så himla mycket när man är hemma. Idag har jag redan tvättat, diskat och städat mitt rum. För en kvart sedan gick jag och hunden ned till en affär som ligger fem minuter bort, inte vilken affär som helst utan min från- och-med- förra- veckan, favorit affär. Nu kanske ni tänker, hmm är det för att de har ett stort sortiment, bra priser eller kanske en snygg kassapersonal. Jo de kanske de har men jag har faktiskt inte tänkt på det, för jag har bara ögon och mun för lattemaskinen de har mitt i affären! Världens godaste latte har de, en småsak tycker ni men då har ni inte smakat den, ( plus att när man är sjuk och isolerad från vänner så blir man lite Kokko..)  Hursomhelst så gick vi dit, drack latte och köpte smörpopcorn och extra god hundmat till hunden. Nu smaskar vi på de ovanstående varorna och tittar på Topchef!


 

Juste, receptet… Detta gjorde jag igår till middag, supergott och veganvänligt. När soppan är kall behåller den även fler näringsämnen och vitaminer. Avokado är som ni vet rikt på E vitamin, chili är bra för matsmältning och baguetten är proteinrik och slow carb, långsamma kolhydrater. Man kan säga att mina matvanor är SC HP HQ NP – alltså, slow carb, high protein, high quality , no pressure! Jag vet inte vad det hade med något at göra, men som ni hör är jag hyper och kan inte träna för att få utlopp för hyperheten, nä nu ska jag proppa popcorn i munnen så jag blir tyst! XD, Ha det bra!

     

             

1 port

1 avokado

¼ gurka

¼ chili

1 vitlöksklyfta

Rosmarin, basilika

3 dl bulljongvatten

Peppar

Citron

Till örtoljan

1msk olivolja

Persilja, basilika ( fryst)

Salt, peppar


Mixa allt till soppan med stavmixer. Blanda oljan och droppa i soppan.


Baguette:

½ tsk bakpulver

½ tsk fiberhusk

3msk rågmjöl

1.5 msk sojamjöl

1 msk malda linfrön

Lökpulver, salt, peppar, oregano ?

½ dl bönor eller kikärtor ( jag hade black eye peas)

1 dl ( ca) ljummet vatten


Smöret:

1msk smör ( becel eller olja för vegan)

1 riven vitlöksklyfta

Persilja, peppar


Blanda det torra i en skål. Mixa bönorna och vatten. Kombinera torrt och blött och gör en deg. Forma en baguette och grädda 225 grader 25 min. Ta ut, skär jack där du placerar vitlökssmöret. Grädda ytterligare 5 – 10 min.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Skapa flashcards