healthislife

Alla inlägg under juni 2013

Av Livia - 5 juni 2013 11:18

Hamburgare, det måste vara den stereotypa ” ohälsosamma” maten. Snabbmat, mättat fett, snabba kolhydrater, men det behöver inte vara så! Allt handlar om dina val. Vilket bröd du väljer, pålägg, biffen och pommes/chips. Om du gör det hemma kan du göra dem nyttigare, godare och testa olika smakkombos. Jag gjorde idag en kycklingburgare med nyttigt havre – dinkelbröd, en vitlöksdressing och rödbetschips. Mättande, långsamma Carbs, proteinrikt och med osten blir det även kalciumrikt. En finfin lunch eller middag.


Nu är det bara prick 2 veckor kvar till sommarlov för mig, whiiiiii!!!! Samtidigt som jag längtar efter sommarlovet så vill jag ändå inte att det ska komma så snabbt. Jag vet att ju snabbare lovet börjar desto snabbare tar det slut och det vill jag VERKLIGEN inte!! Jag får fortsätta säga till mig själv att det kommer ett lov nästa år också och att detta inte kommer gå så fort som jag tror.  Jag hade tänkt att skriva några inlägg om resor jag har gjort och rekommenderar och senare om de resor jag ska göra nu med information om stället och sevärdheter ifall ni kanske vill åka dit. Låter det som en bra idé tycker ni?

 

1 port:

Chips:

1 rödbeta tunt skivad med osthyvel

1.5tsk olja

Örtsalt

Skala rödbetan och skiva tunt med osthyvel. Pensla med lite olja och strö över salt. Lägg på ett fat på hushålls eller bakplåtspapper och fördela chipsen därpå så att de inte ligger omlott. Mikra 4 – 5min, kolla och vänd regelbundet så att de inte bränns. Ta ut och låt svalna och stelna någon min.


Bröd:

2msk havregryn

2msk mjöl ( dinkel)

1tsk bakpulver

1tsk fiberhusk

Oregano, salt

Linfrö

2-5 msk ljummet vatten

Sesamfrön

Blanda det torra, rör i det blöta till en halvkletig smet. Vät händerna och forma bröd. De reser sig inte så mycket i ugnen så gör dem så stora som de ska vara. Strö över sesamfrön och grädda 200 grader 5 – 9 min, stickprova så att de inte är kladdiga.


Biffen:

140 g kycklingfärs eller 1 malen filé

Paprikapulver, peppar, muskot, salt

1msk havregryn

1msk äggvita ( kan uteslutas)

1.5tsk olja

 

Forma biff och stek ca 5 min/ sida. Sänk värmen när den fått färg.

Vitlöksdressing:

2msk turkisk yoghurt eller cremé fraiche

1 riven vitlöksklyfta

Salt

+

Sallad

Lök

 1 Ostskiva

Tomatpuré eller ketchup

Av Livia - 3 juni 2013 09:37

Jag har testat många hemmagjorda mjölker, kokosmjölk, mandelmjölk, hasselnötsmjölk, sojamjölk och nu havremjölk som är otroligt lätt att göra. Den får en krämig konsistens med en havreaktig smak, du kan behöva tilsätta lite sötning för att få rätt smak. Glöm inte att röra om innan servering. Havregryn är rika på B vitaminer, zink, fibrer och långsamma kolhydrater plus den är veganvänlig. Ger dig rätt och långvarig energi. Testa att smaksätt, här nedan har jag några tips på smaksättning!

 

Mjölken:

1.2dl havregryn

5 dl vatten

Låt havregrynet svälla i vattnet 20 min. mixa 1 min med mixer och sila sedan genom sylt sils duk eller dylikt. Smaksätt eller använd naturell och förvara upp till 2 dygn i kylskåp.


Choklad och zucchini:

2cm zuchini puréead

1msk sötning

1tsk kakao


Kanel och vanilj:

1tsk kanel

¼ tsk vaniljpulver

1msk sötning

salt


En väldigt god grej att göra är att koka upp den smaksatta mjölken med lite gelatin eller agar och så får man en god pudding som liknar mannagrynspudding. Ett litet tips bara ;)

Av Livia - 1 juni 2013 17:11

God eftermiddag, sitter här i soffan och myser med chokladnötter i det halv ruskiga vädret. Är tyvärr fortfarande sjuk med slemhosta och huvudvärk och har haft vilovecka hela veckan. Hoppas verkligen att det ger sig snart.

Jag har  funderat lite på hur jag ska göra med bloggen under sommarlovet. Jag ska åka utomlands i en massa veckor och kommer då inte ha tillgång till inrnet. Dock har jag en massa recept som jag gjort, liggande här hemma så jag kanske kor dem på tidsinställt inlägg och bloggar på riktigt när jag är hemma. Så att bloggen blir uppdaterad i alla fall och så att ni fortfarande kan få testa mina recept.


Detta receptet kom jag på när jag hade köpt en stor kokosnöt och hade en massa kokoskött att disponera. Jag gjorde då kokosmjölk p det men det blev då rester kvar av det. Då tänkte jag på en grej jag brukade få av pappa när jag var yngre, det var något han tog med hem från holland; kokosbröd. Jag har såklart gjort originalet nyttigare, tagit bort sockret. Clean – bara kokos och torkad frukt.

 


Ingredienser:

1 kokosnöt

½ dl torkad frukt

Ta ut det vita ur kokosnöten och lägg i kokande vatten. Mixa med stavmixer och sila genom en syltsil och blanda det som blir kvar i silen med frukten. Bred ut 2cm tunt på bakplåtspapper och grädda 225 grader ca 7 – 15 min, tills det fått färg. Låt svalna och ät.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Skapa flashcards