healthislife

Alla inlägg den 27 maj 2013

Av Livia - 27 maj 2013 16:01

Usch, sitter här med en hemsk lungont och skrovlig hals. Japp, jag är sjuk. Har haft influensa symptom i tre dagar nu och har avstått från träning i hopp om att sjukdomen inte skulle utvecklas till något värre. Idag är den som värst. Som tur är tror jag att detta är klimaxen och att den snart ska tonas ned, så som processen brukar förlöpa.  Det värsta med att var sjuk är inte själva känslan i kroppen tycker jag, utan snarare känslan av instängdhet. Man kan inte göra som man vill. Man vill gå ut på en joggtur, man vill gå på det där passet, man vill bara ta en liten sväng med hunden, men inget funkar för då får man hosta. Det är väldigt viktigt att inte träna när man är sjuk, visst vet jag det, precis som alla ni andra vet, men man bara vill.


Jag ska dock hålla mig stilla tils jag är helt frisk. Visste ni att om man tränar när man är sjuk, även om man bara har lite ont i halsen kan man få hjärtmuskelinflammation och dö och man kan också få sjukdomar som inte visar sig förrän år efter sjukdomstillfället. Sedan förlängs också tillfrisknings tiden då all den energi som ska läggas på att bygga upp immunförsvaret och bekämpa viruset istället gå till ansträngningen vi träningen. Att äta vitlök i ost, apelsin, ingefära, honung, cayennepeppar och kycklingsoppa är sånt som kan hjälpa en att tillfriskna, och det är precis vad jag har käkat idag. Nu ska jag ta mig en skål popcorn och boosta med antioxidanter, för ja, popcorn innehåller mer antioxidanter än många grönsaker. Healthy snack!

     

Kyckling & nudelsoppa 1 port:

1msk olja

1 kycklingfilé strimlad

50 g räkor

Paprikapulver, gurkmeja, peppar, ingefära, 1tsk sojasås

1 vitlöksklyfta

2/3 tärning kyckling eller köttbulljong

3dl vatten

Brocolli, minimajs, rädisa

½ urkärnad strimlad chili

1 morot strimlad

Ärtor

Zucchini

¼ gullök

8 cm purjolök eller 2 vårlökar

1 port glasnudlar eller mirakelnudlar


Stek kycklingen i oljan. Tilsätt kryddor, vitlök och soja. Efter 3 min häll i grönsakerna som har varit blötlagda 10 min. Häll på vatten och bulljong. Låt koka under lock 3 min. Tilsätt kokta nudlar och räkor. Koka 2 min till och servera sedan.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Skapa flashcards