healthislife

Alla inlägg den 21 maj 2013

Av Livia - 21 maj 2013 11:58

Hann inte blogga igår p.g.a skolan ( sorry    ) så jag får helt enkelt ge er gårdagens recept idag istället.


Smulpaj är bland det mest sommriga jag vet, min mormor brukar alltid göra smulpaj med olika bär eller rabarber när vi kommer på besök. Synd nog är jag inte så förtjust i smulpaj, jag är den som istället brukar dricka vaniljsåsen. Jag tycker helt enkelt att det är torrt och tråkigt och inte heller det bästa melliset. Min rabarberpaj passar som mellis, fika eller del av en finfrukort och du kan självklart variera med andra bär/frukter än rabarber. Med endast nyttiga nötter, välgörande kokosolja och mineralrikt kokossocker får denna pajen inte bara ett lågt GI utan även ett högt innehåll av vitaminer och mineraler. Glassen är supergod och passar till om man inte vill ha vaniljsås. Jag rekommenderar er verkligen att använda agar/gelatin även om det då blir omständligare för konsistensen blev gudomlig.

     

Ingredienser 1 port:

½ dl rabarber i bitar

1tsk kokossocker eller annan sötning

1msk nötmjöl

1tsk kokossocker eller annan sötning

1tsk kokosolja


Glass 2 :

1 mosat päron fryst i iskuber ( koka päronet i micro eller kastrull och mosa. Låt svalna och frys i iskubs formar)

½ dl kesella


Glass 1:

½ dl mjölk

½ tsk agar eller gelatin ( kan uteslutas men konsistensen blir krämigare)

½ vaniljstång eller 1krm vaniljpulver

1msk sötning

Fryst i iskuber

Mixat med ½ dl kesella


Pajen: skär rabarbern i 2 cm bitar och strö över valfri sötning ( kokossocker). Blanda allt torrt till ” crumbeln” och tryck i kokosoljan tills du får en lätt grynig deg, som smulpajsdeg. Lägg över rabarbern och grädda 225 grader 10 min. se till så att den inte bränns.


Glass 2: koka upp mjölken under omrörning med agar och vanilj och sötning. Låt svalna och frys in i små iskuber. Ta ut låt tina någon min och mixa slätt med kesella och ev mer sött.

Glass 1: ta ut päronkuberna och låt tina någon min. mixa med kesella slätt.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards