healthislife

Alla inlägg den 12 maj 2013

Av Livia - 12 maj 2013 13:30

Kombinationen av lakrits, apelsin och syrlig vinäger är faktist oväntat god. Bryter av perfekt mot den krispiga kålen, neutrala quinoan och den lena laxen. Att ånga är ett utmärkt och hälsosammare sätt att tillaga maten på då den behåller alla näringsämmnen samtidigt som den inte riskerar att bli bränd ( bränd mat ökar cancerrisken) och man slipper mättat fett som bildas vid stekning. Lakrits har bra effekter på immunförsvaret, renar levern och är rikt på B vitamin och apelsin är en C vitamin boost. Vitkål ökar förbränningen och är även den fullspäckad med C vitamin. Quinoa håller GI:t lågt och mandlar mättar bra. En fin rätt till lunch eller middag. Jga är faktist en lakritshatare men i denna rätten funkar det.


Nu är det plugg som gäller, har 5 uppgifter att göra och måste läsa 300 sidor i en tråkig bok! Hoppas eran söndag är roligare :/


   

Ingredienser 1 port:

Lax:

1 laxfilé

½ gullök

Peston:

25g mandlar

½ tsk lakritsrotpulver

1krm mortlad anis

Salt, peppar

½ msk olivolja

1 apelsinklyfta

1tsk rivet apelsinskal


Salladen:

1dl kokt quinoa

200g skivad vitkål

Svartpeppar, örtsalt, oregano

½ msk olivolja

1msk ljust vinäger

¼ gullök hackad

1 apelsin – 1 klyfta

Koka upp vatten i en stor gryta, lägg laxen och löken i ett durkslag och ånga under lock ca 6 min.

Skiva vitkål, hacka lök och skär apelsinklyftor i småbitar. Blanda med övriga ingredienser till salladen.

Lägg mandlar i kokande vatten några min. Skölj av och mixa sedan chuncky med övriga ingredienser och stavmixer. Servera allt tillsammans.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Skapa flashcards