healthislife

Alla inlägg den 10 maj 2013

Av Livia - 10 maj 2013 09:12

God morgon på er! Jag började dagen idag med min nya favoritfrukost som har käkats flitigt denna vecka, len fryst yoghurt toppad med kokos och valnötter och under det gömmer sig en supersöt banan med pepparkakskrydda. Till det serveras en ( eller 3 som jag tog) mackor med ost, smör, paprika, avokado och färska örter såsom oregano, basilika och persilja. Väldigt sommrigt tycker jag XD Fryst  yoghurt smakar som glass fast inte lika sliskigt så det passa till frukost, det är rikt på bl.a kalcium och bakterier som stödjer tarmfloran. Om du sötar med ett naturligt sötningsmedel som honung  och agave så får du även ett lågt GI och om det förstnämnda antibakteriella effekter. Banan är en väldigt nyttig frukt som är rik på b.la kalium, mangan, järn och vitamin A. Kanel ökar blodcirkulationen och valnötter är rika på E vitamin. Avokado är full av bra fetter som b.la är bra för huden och paprika är C vitaminrikt.


Nu ska jag fortsätta min fredag med att först ta en myssväng med hunden och sren efter lunch ska jag ner till stan för att köpa en bussbiljett till lantisbussarna och käka lite mer Fro YO med en kompis ;)

 

Ingredienser 1 port:

500g naturell yoghurt

1 - 2 msk sötning


1 banan

1tsk pepparkakskrydda


1msk kokos

4 valnötter


1/2 avokado

bröd

smör

ost

paprika

örter


Du kan göra yoghurten på två sätt. 1: Om du har glassmaskin så lägger du bara i yoghurten och sötningen däri och kör ca 25 min.


Om du inte har glassmaskin blir det lite svårare. Du kan frysa in hälften av yoghurten i små, små formar och sedan mixa med stavmixer med resterande yoghurt. Frys in 5-10 min och rör om. Ät.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Skapa flashcards