healthislife

Direktlänk till inlägg 24 april 2013

Vegan pasta med linssås och fetaost

Av Livia - 24 april 2013 19:18

Vilodag idag, skönt att vila upp musklerna lite. Även om jag hade varit pigg i kroppen hade jag ändå inte kunnat träna då jag mentalt är HELT SLUT! Hälsa handlar ju faktiskt inte bara om kost och träning utan det psykiska spelar även stor del. Visste ni att jogga kräver en väldigt stor andel psykisk styrka och är utmattande för hjärnan. Det handlar mycket om att hjärnan peppar och tar en över den där gränsen.  Efter alla prov var jag helt slut och jag tycker att när jag tränar vill jag ge åtminstånne 50% av vad jag har vilket jag inte skulle ha gjort om jag tränat när jag var trött. Vilodagar är även väsentliga då det är då musklerna bygger upp sig och på så sätt får man resultat. Om man tränar varje ag hinner musklerna inte ” ta åt sig” träningen utan kör bara på utan resultat och förändring. Inte så roligt va?!


Ett förslag på användning av pastan jag gjorde igår, här i en härlig, mustig linssås. Riktig snabbmat som även är näringsrik och god. Linser är en baljväxt som är rik på protein, B vitaminer, mineraler såsom zink och de har blodtryckssänkande egenskaper. Detta är en NO FRY rätt vilket betyder att det inte är någon stekning involverad och då minskar man risken för att bränna maten, osm ni kanske vet så kan bränd mat vara cancerframkallande.  Frön är riktiga mineralbomber och fetaost passar riktigt bra till detta plus att det ger dig kalcium som är skelettets byggmaterial.

 

Ingredienser 2 port:

2 port pasta ( ex min veganpasta)

1tsk olivolja

Sås:

1 burk á 280g kokta linser

1 gullök

3 stora eller 8 små tomater

3 cm grön purjolök

2 msk öl ( kan uteslutas men ger god smak)

1msk honung

Rosmarin, oregano, salt, peppar, persilja, paprikapulver

1/3 vitlök hackad

1 – 4 msk vatten

Servera med rostade fröer te.x pumpa och solrosfrö och fetaost ( eller någon veganost).


Koka pastan. Koka ihop allt till såsen och låt puttra 5 min. Servera som i beskrivningen.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Livia - 13 december 2014 21:46


God kväll, sitter här med mys mat och slötittar på en av de många filmerna som går och kände för att dela med mig av ett recept på en av mina favoritgrejer med julen. Som ni säkert har märkt så älskar jag pepparkaksdeg och att köpa hem och bara äta ä...

Av Livia - 12 december 2014 12:43

Heej, Vaknade sent idag, vid elva tiden och då blev det fin brunch med skottska TV serier på datorn. Min brunch bestod av en feta och kyckling äggviteomelett, en supergod halon och ingefära smoothie, ett äpple och ti det en macka med avokado. Men rec...

Av Livia - 8 december 2014 18:12

Japp mina vänner, det är som det står, paleo pepprisar! Super näringsrika, krispiga och goda med ätt kola ton. Enkelt med få ingredienser och dessutom nötfria, vete, smör och sockerfria! Testa som alternativ till det traditionella julbaket.     ...

Av Livia - 6 december 2014 19:29

Nu är det juligen, ju ju ju ju jul igen! Det är typ så  det låter överrallt på stan nu, så fort man går in i en butik. Jag har inte riktigt anammat The chistmas spirit men har gjort en del nyttigt julbak iallafall. Igår bakade jag denna Saffrans chee...

Av Livia - 2 december 2014 21:39

  God kväll! Snabbt inlägg! På ett mandelbröd, perfekt till frukost och urgott rostat eller inte. Gluten, vete, socker, jäst, smörfritt  och low carb. Try it!       Ingredienser 2 bröd: 1dl madelmjöl 1msk kokosmjöl 1tsk bakpulver 1ms...

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards