healthislife

Alla inlägg den 17 april 2013

Av Livia - 17 april 2013 08:01

En lång rubrik på detta inlägget :) Idag börjar vi senare då engelsklaläraren är sjuk, skönt , även om jag inte fick sovmorron utan var tvungen att vakna 07.00 som vanligt för att göra klart alla läxor jag hade tills idag. Engelska läslogg, idrottsdagbok, förberedelse inför spanska prov, ja usch :( Jag hann med en fin frukost också, nyttig, solgul majsscone med sockerfri C- vitaminrik " marmelad" och krämig snabbyoghurt. yoghurten är egentligen bara mjölk som man tilsätter lite gelatin eller agar i och sedan får man bakterierna som yoghurt är kännd för från en mjölksyrekapsyl som kan köpas på apoteket. bakterier är bra för de håller magemn i sckak och undlättar för er som har gaser. jag har skrivit 1 - 2 portioner på yoghurten, för mig var det 1 port och halva sconen till det. 


Idag har jag vilodag från träningen så det känns rätt så chill, jag slutar tidigt också så all min tid kan ägnas åt min lilla vovve som har kommit hem från semester. Jag tror jag ska ta ut henne på en myspromenad och leka lite med henne, fast det är så svårt för hon är så "vuxen" så hon bara tittar på en som om man vore sjuk när man försöker leka med henne XD " Apport!" " Förväntar du dig verkligen att jag ska hämta den där pinnen, är du dum elle`?".


Nu till tredje delen av inlägget, vad är hälsosamt? Många tror att bara för att ett livsmedel har lågt kaloriinnehåll så är det nyttigt, en teori som är HELT FEL! När jag kollade på Biggest loser igår t.e.x så hade de ett test om vilket av två livsmedel som var mest kaloritätt och i slutet sade programledaren " Nu vet ni vad som är det hälsosammaste alternativet" eller något liknande. Helt fel säger jag. Även om jordnötter har högre kaloriinnehåll än öl så är det fortfarande nyttigare då de är E - vitamin och proteinrika och inte påverkar hjärnan negativt. I många fall är det faktist så att det kaloritäta livsmedlet är nyttigare än magra alternativ. Det handlar om näringstäthet, vitamin och mineralinnehåll, låg sockerhalt, låg andel mättade fetter och ett stadigt glykemiskt index. Då kan man snacka hälsa! Popcorn är nyttigare än chips, Choklad är nyttigare än smågodis, färskpressad juice är nyttigare än läsk och råris nyttigare än basmatiris. Istället för att kolla på kcal och tänka att läsken har lägre än frukten så ska man kolla på vitamin och mineral innehåller och där vinner frukten.

     


 Snabb yoghurt

Ingredienser 1 - 2 port:

5dl mjölk

½ - 1 tsk agar pulver eller gelatin

1 mjölksyre bakterier ( probimage) ( valfritt)

Frukt/ bär ( körsbär)


Koka upp agar och mjölk under omvispning. Häll upp i skål och låt svalna för att sedan stå några timmar i kylskåp. Ta ut och mixa slätt med stavmixer. Tilsätt frukten och probimage bakterierna.

       

Majsscones & sockerfri apelsinmarmelad

Scone: 1 - 2 port

1 dl majsmjöl

½ tsk bakpulver

1/3 dl kesella

½ - 0.75 dl mjölk eller yoghurt

1msk chiafrön eller linfrön ( kan uteslutas)

Salt


Rör ihop det torra och sedan i med det blöta. Smeten ska vara kladdig men formbar. Forma en stor kaka eller två små och grädda 15 min 250 grader.


Apelsinmarmelad:

Juice och skal från 1 tvättad apelsin

1krm agar pulver

1tsk vatten

Koka upp under omrörning. Låt kylas ned några timmar. Mixa med mixer eller gaffel.


Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Skapa flashcards