healthislife

Alla inlägg den 16 april 2013

Av Livia - 16 april 2013 19:57

Dagens middag, superfräsch, supergod, supergrön och Omega 3 rik. Jag sitter här och halvdanser med övre delen av kroppen till musiken i min dator och bara allmänt fjantar loss sådär som man bara kan göra när man är ensam. Egentligen borde jag väl plugga för jag har spanska nationella imorn men ni vet hur det brukar bli. Dessutom är jag faktiskt ganska bra på spanska, så jag lär klara mig i alla fall. Idag var det ganska skönt och vårigt ute även om det regnade så jag satsade och gick den 10 min långa vägen till lunchen utan jacka i bara tröja och det funkade. Ni vet ibland ska man bara utmana ödet och klä sig sommrigt trots att det fortfarande är ganska kallt. Jag har nämligen en teori om att om man klär sig för sommar så blir det sommar snabbare och tvärt om med vinter. Så om jag vill ha vinter kan jag mitt i sommarn gå omkring i skidjacka och slalom – pjäksor och bara ” Kommer inte snön snart?!”. Inte den bästa teorin då den aldrig funkar men man kan fortfarande hoppas ;).


Okej, nu över till maten, detta var verkligen en vårig rätt och smakerna gick ihop perfekt. Om man använder sig av fullkorns, vitfiber eller som jag, testade bönpasta för första gången, så får rätten ett relativt lågt GI. Ärtor är rika på protein och antioxidanter plus att de hjälper till med matsmältningen då de är fiberrika. Citron har mycket C vitamin i sig som kan ge mer lysande hud vilket är fräscht såhär i vårtid. Lax innehåller många bra fetter och omega 3, pumpakärnor är zinkrika och främjer sömnen. Så bara hugg in i en bit av hälsohimlen!

     

1 port:

50 g okokt pasta

Peston:

1dl kokta ärtor

1tsk kapris

1/3 pressad citron

½ riven vitlök

1/6 gullök

Örtsalt, svartpeppar

Dill, basilika

Laxen:

1 laxfilé

½ ägg eller ½ dl äggvita

Vitpeppar, salt

25 g pumpafrön


Blanda kryddorna och ägget och doppa sedan den tinade filén. Rulla laxen i pumpafröna och grilla 250 grader 15 – 20min.


Mixa allt till peston slätt. Blanda med nykokt pasta. Servera allt tillsammans.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Skapa flashcards