healthislife

Alla inlägg under mars 2013

Av Livia - 9 mars 2013 09:45

Lördag och det betyder förstås finfrukost! Idag fick det bli en portion hälso- bananasplit med 3 smaker glasskulor. Smakerna blev, jordgubb, avokado & kiwi och berry chocolate. Riktigt smaskigt och lyxigt att få en bananasplit det första man får på morgonen och samtidigt veta att den är hälsosam, gör gott, förbereder din kropp för dagen och inte medför några sura uppstötningar eller magont. Man kan även servera denna till efterätt om man vill.


Att man kan få otroligt krämig glass utan glassmaskin genom att använda en fryst banan kanske många av er visste men om man av någon konstig anledning inte gillar banan eller kanske helt enkelt inte har någon kan man faktist fortfarande få krämig glass utan glassmaskin. Jag testade att bara använda frukt/bär som jag hade fryst i småbitar och det funkade lika bra det. Med något krämigt till det som avokado eller kesella blir glassen en riktigt god, nyttig och snabbfixad njutning. Att göra hela spliten med glass och allt tog endast tio minuter för mig och det låter ju rimligt. Även den mest stressade kan testa.


Avokado är en bra källa till E vitamin och bra fetter, bär är antioxidantrika och kakao likaså. Kesela är en bra protein och kalciumkälla och banan är kalium, zink och järn.

     

Ingredienser 1 port:


1 banan

” Strössel ” = färgat kokos

Hackade nötter


Chokladsås:

1msk kakao

1tsk kokosolja

3msk vatten

1msk agave/honung


Glass 1:

50 g skivade frysta jordgubbar                                        

          

½ dl kesella


Glass 2 :

1 kiwi skivad i bitar fryst

½ avokado

1msk agave eller lúcuma ( är ett naturligt pulver som smakar kola)


Glass 3 :

1 tsk kakao

50g frysta bär ( hallon och körsbär)

½ dl kesella


Dagen innan: Skär kiwin och jordgubbarna i småbitar och frys ned. Rör ihop allt till chokladsåsen och värm i mixron några sekunder x 3. Ställ den avsvalnade såsen i kylskåp under natten.


Mixa allt till glassarna slätt med stavmixer och forma kulor som du sedan lägger i frysen under tiden du förbereder resten.

Skär bananen på hälften, ploppa ut kulorna emellan och ringla över chokladsås, hackade nötter, strössel eller något mer. Servera.

Av Livia - 8 mars 2013 14:30

Jag har fått önskemål om att skriva ett inlägg om träningsmotivation och det är precis vad jag nu har gjort. Själv har jag nu ganska svårt att förstå hur man kan vara omotiverad till att träna då det har blivit mitt liv, men visst jag förstår för gud om ni visste hur omotiverad jag var förr när det gällde motion och än idag kan jag någon gång känna att jag helt enkelt inte vill.


Jag ska nu ge er lite tips och beskriva detta fenomen ytterligare.

För det första så kanske man inte behöver träna lika mycket varje vecka. Om du t.e.x tränar 4 dagar i veckan vanligtvis men just denna vecka känner du dig omotiverad och skippar ett pass vad gör det? Att träna tre gånger i veckan är inte lite, men sedan kanske du känner att du verkligen vill träna fyra dagar i veckan eller du kanske har något speciellt mål att uppnå och för att nå det behöver du träna fyra dagar. Att skippa någon gång gör ändå inget, din plan blir inte förstörd av engångshändelser.


Gällande det ovan så kan det också vara så att din kropp helt enkelt inte klarar att träna på det sättet du gör och försöker meddela dig det genom att göra dig omotiverad.

Är din nuvarande träning tråkig, en annan orsak till att man kan känna sig omotiverad, eller har du helt enkelt kört fast i samma rutiner och längtar efter något nytt. Orsakerna kan vara många, nedan följer några tips för att  få upp motivationen:

  • Testa något nytt! Om du brukar köra spinning på måndagar testa då istället att gå på en dansklass eller ett styrkepass på gymmet. Variation är inte bara intressant och motiverande, utan kroppen reagerar också positivt på nya, okända rörelser. Efter ett tag med samma rörelser vänjer sig kroppen och det blir svårare att få de resultat man önskar. Genom att testa olika motionsformer ökar också chansen för att du ska hitta just DIN favorit träning.

  • Variera upplägget, ta en extra vilodag här eller en extra träningsdag där, följ din kropp och vad den kräver. Om du ena veckan känner att du har jätte mycket energi och vill träna sex dagar i veckan, och sedan nästa vecka känner du helt enkelt inte för att träna utan håller dig till promenader. Lyssna på kroppen! Bara denna jojo – träningen inte blir en vana.

  • Sätt ett mål! Man blir alltid mer motiverad när man har något att jobba mot. ” Jag ska springa ett femkilometerlopp på 25 min” eller ” vid årsskiftet ska jag kunna lyfta 35kg i marklyft” sedan kan du även sätta mindre mål, kanske veckomål som att du denna vecka verkligen ska bli trött efter söndagspasset inte bara halvtrött. OBS! tänk dock på att sätta realistiska mål, att ha ett mål som man aldrig når är det mest omotiverade och deprimerande som finns och en vanlig orsak till att det går så dåligt för vissa i träningen. Hellre flera pyttemål än ett jättemål.

  • Börja lugnt. Om du för första gången besöker gymmet och du upplever framgång direkt kan det bli så att man ökar för mycket och för snabbt. Vid de första tränings tillfällena upplever man ofta att man klarar mer och mer snabbare och att man kan mer än vad man tror.  Det kan förklaras med att kroppen när man går från ett stillasittande liv till träning ger dig positiva endorfiner för att du ska fortsätta träningen, hjärnan gillar det och sänder ut endorfiner som är ett hormon som får oss att må bra och bli glada.

  • Man kan få en riktigt bra start tror man och trappar upp i snabb takt men detta rekommenderas inte eftersom det oftast är en tillfällig kick och sedan när man måste hålla en hastighet eller vikt eller kanske t.o.m måste sänka så blir det en negativ upplevelse, för kroppen blir inte stark så snabbt och det man egentligen känner är en kick, att bli stark tar tid. Tänk på det och trappa upp långsamt även om du känner att du vill mer, det kan leda dig till undergång istället, håll dig i skinnet.

  • Vila. Det är faktiskt under vilan som våra muskler bygger upp sig och vi blir starkare och får resultat. Någon som aldrig vilar får b.la sällan träningsvärk och det är för att kroppen får inte tid att känna av träningens effekt innan vi går på nästa träningspass.

  • Ingen träningsvärk, men vad bra tänker ni då, Nej för inte bara får vi inte träningsverk utan vi bryter även ner musklerna istället för att bygga upp dem och det vill vi ju inte. De som aldrig vilar får oftast sämre resultat än de som gör och som en extra bonus blir de trötta, hängiga, sura och känner inte alls av de endorfinkickar som regelbunden träning ger. Mängden vila är individuell men åtminstone en dag i veckan är rekommenderat.

  • Kosten spelar också en stor roll, för rätt sorts energi ger dig kraften att orka träna. Vi vet alla hur jobbigt det är att träna när man är hungrig eller sådär äckligt mätt. Att äta ett litet glas mjölk till lunch är lika dåligt som att äta en jumbopizza. Vi behöver ha tillräckligt med energi och vi behöver ha rätt sorts energi. Försök äta balanserat med grönt/frukt, långsamma kolhydrater och protein och nyttiga fetter.

  • Ät 1- 3 timmar innan träningspass, för det ska man också tänka på, att inte röra sig direkt efter måltid. När man har ätit går mycket blod till magen för att bryta ned maten och om man då börjar röra på sig snabbt efter måste istället blodet forslas till andra delar av kroppen i större mängder. Både nedbrytningen av maten och resultaten av träningen blir då halvdanna och man upplever även att det inte går lika bra at träna då man kan få t.ex håll som en effekt.

  • Träna det du tycker är roligt i rimliga mängder. Ställ inte för höga krav på dig själv och sätt hellre löjligt små mål en onåbara.  Börja kanske träna med en kompis eller testa ett gruppass istället för ensam gymträning, gör det till en social grej att se fram emot. Variera dig och ha inga tvång. Fyll på med rätt energi och ge dig själv kanske en belöning om du nu inte får nog med belöning av den underbara känslan av att träna eller de förhoppningsvis positiva effekterna du ser. ” Less is more !”

Hoppas ni blev nöjda och att detta hjälpte er, nu till dagens eller egentligen gårdagens recept. Ett otroligt world wide känt smörgåspålägg är nutella, hasselnöts chokladkräm. Inte det mest hälsosamma smörgåspålägget och för mig är det sånt som man får på födelsedagsfrukost eller speciella tillfällen.


Egentligen böhever det inte vara så onyttig, hasselnötter innehåller en massa nyttiga fetter och proteiner, kakao är antioxidantrikt och har ett rykte om sig att minska midjemåttet. Det är det där omåttliga sockret som gör nutellan så onyttig. Om man istället byter ut det mot en zinkrik dadel och byter skummjölkspulvret och fettet mot turkisk yoghurt får man en både sockerfri och kalciumrik nutella att bre på mackan. Den lyxiga smaken av rostade hasselnötter är en vardagslyx som gärna slinker ned i magen.

                     

Nutella chuncky:

Ingredienser ½ - 1 dl:

½ dl hasselnötter

2 dadlar eller 2 msk agavesirap/honung

1 – 1.5tsk kakao

1/2tsk chiafrön ( kan uteslutas)

1.5msk turkisk yoghurt ( kan ersättas med tofu eller cashewkräm för veganvänlig *)

Rosta hasselnötterna 200 grader ca 5 min, tills skalet lossnar, bränn de inte. Låt svalna och grnid av skalen.

Mixa till ett halvgrovt eller fint mjöl. Blanda i övriga ingredienser och mixa till önskad konsistens. Förvaras 4 dagar i kylskåp.

*Cashewkräm är cashewnötter som man lägger i blöt 24 timmar för att sedan mixa till en underbart slät kräm.

Av Livia - 7 mars 2013 20:30

Vanligt chokladmousse kan aldrig bli tråkigt, men ibland är det roligt med variation. Efter att ha käkat min goda romrussin glass ( recept kommer) så var jag inne på just rom, och med lite överbliven kokosmjölk, näringsrik hampaprotein, antioxidantrik kakao och omega 3 rika chiafrön så fick jag en otroligt lätt, fluffig och nyttig chokladmousse.

     

Ingredienser 1 – 2 port:

rom arom

1msk kakao

1msk hampaprotein

2msk chiafrön

2msk agavesirap

1/2dl körsbär tinade

0.75 – 0.5 dl vatten

1dl kokosmjölk


Mixa ihop allt till en slät smet och ställ i kylskåp minst 4 timar. Ät .

Av Livia - 6 mars 2013 18:51

Burrito, wraps, kopplas ofta ihop med snabba kolhydrater, sliskig smak och rent av ohälsa.  Ack så fel man kan ha, eller det beror förståss på hur man gör dem. Mina kokosburritos är proteinrika, inehåller bra fetter och få, bra kolhydrater för er som tänker på det. Fyllningen är fräschare än originalet men går såklart att variera hur man vill. Jag fyllde med färska smaker från chili, ingefära och vitlök och gjorde sedan en halvsöt mandeldressing som gick bra ihop med det starka. En väldigt lätt lunch eller mellis som kan behöva något mer som ett glas mjölk, men det beror såklart på hur aktiv man är och hur man ätit resten av dagen.

     

Ingredienser 1 port:

1dl äggvita

0.2dl vatten

1msk kokosmjöl

1msk kikärtsmjöl eller annat mjöl

Oregano, vitlökspulver, örtsalt

Fyllning:

100g färs ( soja)

Purjolök, paprika, rödlök, champinjon, lite chili

1 riven vitlöks klyfta

1cm riven ingefära

1msk olja

Paprikapulver, koriander, salt, gurkmeja, curry

Dressing:

1msk mandelsmör

1tsk vatten eller mjölk

Paprikapulver

½ tsk vardera Sojasås, agave/honung

+ avokado, sallad, rödlök


Blanda ihop allt till wrapen till en klumpfri smet. Häll ut en rundel på bakplåtspapper och Grädda 200 grader 10 – 15 min.  Stek färsen med kryddorna och skär upp grönsakerna. Rör ihop dressingen och fyll burriton med allt. Smakar även gott med en klick turkisk yoghurt eller creme fraiche till.

Av Livia - 4 mars 2013 21:30

Åh, jag älskar cart d´ors mascaraponeglass med skogsbärssås och pistagenötter och när jag igår såg den för extrapris i  icakatalogen fick jag en idé, jag ska göra min egen mascaraponeglass!

Jag har mixtrat lite med veganmat och visste att cashewnötter ger väldigt krämiga, ostliknande såser så med lite kokosmjölk och yoghurt borde det bli en underbar glass. Yes, det stämmde. Om man vill ha glassen helt vgan kan man använda soya yoghurt eller dylikt, jag använde verum, med miljarder bakterier. Glassen är rik på magnesium, bra fetter, vitaminer såsom C, och har lågt GI och den var så, så gooooooood ! Måste testa!!

     

2 port ingredienser:

0.75dl cashew soaked

0.75dl kokosmjölk

1krm Citron

5msk Agavesirap

2dl yoghurt

½ krm Vaniljpulver

Såsen:

Bär

1krm Agar

½ dl Pistagenötter


1.Lägg cashewnötterna i blöt 24 h.

2. mixa cashewnötter och kokosmjölk slätt med citronjuice och agavesirap.

3. blanda vegan mascaraponen med yoghurt, vanilj och lägg i glassmaskin eller frys ned i iskuber.

5. koka bären och tilsätt ev 1krm agar agar eller gelatin för maffigare sås. Låt svalna.

6. ta ut glassen efter några timmar eller 20 min i glassmaskin. Om du använder frysen så halvtinar du iskuberna och mixar sedan slätt med stavmixer. Det ska vara glassigt. Lågg i frysen 10 min till och servera sedan med såsen och hackade pistagenötter.

Av Livia - 3 mars 2013 08:00

Asså herreguud, botten, som består av en sconeskiva måste vara den godaste scone jag någonsin ätit och ändå var den kall. En perfekt dela av en finfrukost eller brunch som även går att varieras med andra ostar och bär, björnbär och chevré, cheddar och hallon, jordgubb och gräddost? Kombinationen av ost och söta bär var goodie. För att få ett gelé liknande bäröverdrag på naturligt sätt använde jag mig av chiafrö och på så sätt får även tarten ett innehåll av omega 3 fetter. Hela bakelsen har lågt GI, är proteinrik och i stort sätt helt sockerfri ( fri från dåligt socker i alla fall).


Så snabbt helgen går, redan söndag ! Idag ska jag ha roligt i alla fall, jag ska upp till kungsberget och åka slalom, något som jag har gjort alldeles för lite i år ( inget alls). Kan älskar att flyga ner för backen och höra swichet av skidorna. Efter idag kan jag ändå hålla fast vid min princip om att jag åker slalom varje år, även om det bara blev en dag. Have a nice Sunday :)

     

Ingredienser 1 port:

Botten:

0.75 dl havregryn

1msk kokosmjöl

1msk mjöl ( sojamjöl)

2/3 tsk bakpulver

1tsk sötning ( agavesirap)

½ dl kesella

2-4msk ljummet vatten

Fetakräm:

45g fetaost

1dl kesella eller turkisk yoghurt t.om tofu funkar

Ev: 1 msk sötning ( lyfter fram ostens smak)

Blåbärs spread:

1dl kokta blåbär

2tsk chiafrön


Rör ihop det torra till botten och sedan kesellan och vattnet. Smeten ska vara klibbig och gå att forma en 5cm tunn kaka av. Grädda  200 grader 15 min.  låt svalna något eller helt som jag gjorde. Jag lade den inplastad i kylskåp över natten.


Smula i feta i kesellan eller yoghurt.


Micra blåbär tills ”flytande” och rör i chiafrön. Låt stå 10 min.

Bre på allt och servera.

Av Livia - 2 mars 2013 10:30

Helg, helg, strålande helg, kaaksmetsmilkshake till fruukost!

Det ser ut som, det smakar som, det känns som ……… kakasmet! Riktigt syndig sockerkakssmet med rivet citronskal, sådan som mormor fick säga åt en att INTE äta när man bakade kaka. Man gjorde det i alla fall och fick ont i magen, typiskt. Jag åt denna b.la till frukost och fick inte ont i magen, tvärt om min mage som kan vara lite krånglig satte igång och började jobba och magproblemen höll sig borta hela dagen. Jag lovar er den smakade verkligen kaksmet, man kunde t.o.m känna en lätt äggsmak, konstigt? Riktigt god i alla fall.


Kokosolja och mjöl innehåller laurinsyra som har antibakteriella egenskaper och bidrar till bättre hälsa i tarmfloran, banan neutraliserar magsyra och främjer matsmältningen. Denna shake är sockerfri, gräddfri och 100% Tasteful!

     

Ingredienser 1 port:

2dl kokosmjölk

1tsk kokosolja, nötsmör eller t.o.m smör

Om du använder mjölk

1/4tsk agar eller gelatin också

1tsk kokosolja, nötsmör eller t.o.m smör

1 frusen skivad banan

1tsk kokosmjöl eller annat mjöl

1krm vaniljpulver

1/2tsk bakpulver

Rivet citronskal

Lite citronskal om du inte toppar med det


Toppa med strössel eller färgat kokos och citronskal som jag


Om du använder dig av tunn mjölk och alltså inte kokosmjölk så rekommenderar jag verkligen att göra en pudding av den för riktigt krämig smak ( det gjorde jag). Rör ihop kokosolja, mjölk och agar agar/ gelatin och koka upp under omrörning. Låt svalna i kylskåp 2 timmar.

Blanda ihop bakpulver, mjöl och vaniljpulver. Mixa allt slätt med stavmixer och servera.

Av Livia - 1 mars 2013 11:45

Vilken fin liten lunch, färgerna, jag älskar färgerna och smakerna. Syrligt möter sött och torrt möter blött. En enkel och väldigt stilig rätt att show off med på en bjudning. Servera med ris, bulgur eller varför inte potatis. Paneringen består av långsamma kolhydrater och bra fetter och bitsen bakas i ugn så alla friteringens ohälsosamma laster slopas. Brysselkål är rikt på järn, folsyra, C-vitamin och antioxidanter och de sägs motverka cancer. Granatäpple även i juiceform har ett högt värde av antioxidanter, välj gärna sockerfri juice som jag.

     

Ingredienser 1 port:

1 kycklingfilé

½ dl havregryn

¼ dl kokos

Basilika, persilja, oregano, salt, peppar

Äggvita/ägg

Såsen:

2.5dl granatäppeljuice

Marinerad brysselkål:

Brysselkål

½ tsk fransk senap eller annan

1msk olja

½ vitlöksklyfta riven

Salt, peppar, muskot, gräslök


Servera med bär, sallad, råris, bröd, eller whatever?


Låt jucen koka ca 30 min på medelvärme tils den har reducerats till en sirap


Skär kycklingen i 2-3 cm bitar och doppa i äggvita och panering.

Grilla i ugnen 250 grader 20 – 30 min.


koka kålen ochblanda ihop med marinaden. Servera!

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards