healthislife

Alla inlägg den 31 mars 2013

Av Livia - 31 mars 2013 09:58

Godaste äppelkakan med äkta vaniljsås. Serverade denna till kaffet igår på påsklunchen. Så god tycker jag och ännu godare blir den efter någon dag i kylskåp då smakerna har ” mognat”.  Helt fri från vitt socker, vetemjöl, smör, grädde, full med långsamma kolhydrater, nyttiga fetter, fibrer, C – vitamin, kalcium, protein och god smak. Passar även till mellis, kvällis eller varför inte frukost?


OK, nu har påsklovet börjat på riktigt eller egentligen börjar det väl imorn. Om fyra timmar ska jag dra iväg till farsan i tyskland för att vila upp mig och ladda upp inför efter- påsk träningen. Välbehövligt känner jag som är jättetrött i benen och fötterna. Ibland kan det vara skönt att bara ta paus ifrån allt för att komma igen, starkare, mer motiverad och mer peppad.  Ska försöka blogga så bra jag kan ifrån tyskland och hålla er updated med nya recept XD

              

Ingredienser 1 kaka ca 5 bitar:

1 ägg

3msk sötning

2msk smält kokosolja

2tsk bakpulver

1.2msk kokosmjöl

3msk mjöl ( bovete, havre, soja)

½ - 0.75 dl vatten

Vaniljpulver

3 äpplen

Kanel

Ev: lite kokossocker för knäckig yta ( det hade jag)


Skiva äpplen och lägg i en skål med en massa kanel så att det täcker alla sidor av klyftorna.Vispa ägg och sötning pösigt. Rör försiktigt i övriga ingredienser. Smeten blir kletig så tryck ut den på en liten smord form. Tryck i de klyftade kaneläpplena, strö över kokossocker och grädda på nedersta falsen 45 min 175 grader.


Vaniljsåsen:

4.5 dl mjölk

1 – ½ vaniljstång eller 1/2tsk vaniljpulver

1msk sötning

1-2tsk majsmjöl ( inte maizena som innehåller mer snabba kolhydrater)

Skrapa ur fröna ur stången och lägg dem och stången i mjölk. Låt puttra på svag värme några min. vispa i sötning och majsmjöl och höj värme. Under omrörning koka svagt tills den tjocknar. Häll upp i skål och låt svalna. Låt stå i kylskåp 1 dygn med vaniljstång i. Servera .

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards