healthislife

Alla inlägg den 28 mars 2013

Av Livia - 28 mars 2013 14:30

Ett vanligt påskgodis är juh påskskum och i detta receptet hade jag först tänkt att efterlikna detta genom att göra skumbananer. Total flopp, inget skum här inte men istället blev det som det står i rubriken, gelé bananer. Goda blev dem och tillskillnad från allt godis man kan köpa som ska smaka banan men bara smakar artificiella smakmedel så är detta ren och skär, äkta banansmak med alla näringsämnen i behåll. Bananer är nyttigare än vad vi tror då de innehåller många vitaminer och mineraler så som beta karoten, folat, B vitaminer, E vitamin, fosfor, kalium, zink och magnesium och neutraliserar även magsyror.


Inte mycket ingredienser krävs för dessa godbitar och inget tillsatt socker, de är dessutom fettfria och gluten och laktosfria. Dessa behövs dock bevaras i  kylskåp men kan lätt ligga ute några timmar i ett påskägg innan de avnjuts. Det är bara fram med kastrullen och bananerna och sätta igång. PS: om man som jag använder agar agar är de veganvänliga dessutom!

 

Ingredienser ca 8 st:

1 mogen mosad banan

0.5dl vatten

2/3 tsk agar

1krm bikarbonat eller bakpulver

1krm citronjuice eller lime


Blanda agar eller gelatin och vatten och låt stå 5 min. Koka upp agarvattnet under omrörning och tillsätt sedan mosad banan och övrigt. Vispa och koka några min. Ta av från plattan och rör i bakpulver. Häll upp i form och låt stelna i kylskåp. Håller ca 3 dagar i kylskåp.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards