healthislife

Alla inlägg den 22 mars 2013

Av Livia - 22 mars 2013 14:45

Okej, dagens påskrecept. Sååå söta små marsipankycklingar, så söta att man inte vill äta dem ( nästan). Jag satt igår och åt en ägg och kaviar macka, jag hade precis fixat dessa små bäbisar och de satt och tittade på mig när jag åt med sina små, små, bedjande ögon. Först blev jag lite hånfull och sade ” haha, jag äter din släckting” men efter det, när pipin bara satt där och såg otroligt ledsen ut, fick jag ett sånt samvetskval att det slutade med att jag åt upp den också, för att slippa se den ledsna minen. Den var så god och när den låg i maggropen försvann skuldkänslorna över ägget.


De är hur nyttiga som helst dessutom. Med tre basingredienser och inget vitt socker är dessa optimala mellisar och självklara godbitar i påskägget. Äggvita ger protein, mandlar idrar med bra fetter och E vitamin, gurkmeja ger inte bara en gul färg utan även fullt med antioxidanter och har avgiftande egenskaper. Om man sedan väljer att söta med något vitaminrikt som honung är saken biff.

         

Ingredienser 5 kycklingar:

0.75dl mandlar ( lagda i kokande vatten och skalade)

2msk sötning ( agave, honung?)

1krm kardemumma

1 bittermandel ( kan uteslutas)

1krm gurkmeja eller gul karamellfärg

2-4msk äggvita

Kokosmjöl

+ mörk choklad

Morot eller apelsinskal


Mixa madlarna till ett fint mjöl med stavmixer. Tillsätt övrigt förutom kokosmjöl och choklad och rör ihop. Froma 5 små bollar och 5 större, andvänd kokosmjöl om smeten kladdar. Koppla ihop bollarna med mörk choklad som du har smält. Skär morot i näbb trianglar och fötter och fäst med choklad. Förvara i kylskåp upp till en vecka.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards