healthislife

Direktlänk till inlägg 21 mars 2013

Hälso- Daim

Av Livia - 21 mars 2013 15:15

Daim är nog banne mig en av de mest älskade chokladbitarna av oss svenskar, och kanske beror det på att den hårda kolan insvept i ett lager choklad smakar så gott. Jag behöver väl inte ens säga att det är en sockerbomb som INTE bör intas varje dag, det tror jag att alla förstår.


Om man gillar Daim men känner för att käka något som är fritt från vitt socker, smör och tilsattsämmnen, och som istället är gjort på kokossocker som har ett lågt GI på 35 och samtidigt är rikt på järn och zink b.la och som även har en bas av kokosolja som är en laurinrik olja med medellånga fettsyror och som även används för att motverka sötsug och rena tarmen. Om jag sedan säger att chokladen är helt sockerfri och innehåller 2 – 3 ingredienser och att denna Daim är All natrual och veganvänlig, blir du inte då lite sugen? Den smakar RIKTIGT gott, en hård kola med chokaldöverdrag som smälter i munnen, nästan som originalet, fast mycket nyttigare. 

     

Ingredienser 3 ”kakor”:

1msk kokosolja

1tsk kakao

1tsk honung

1.5msk kokossocker


Blanda allt i en tjockbottnad kastrull och koka upp under omrörning. Låt koka under några min tills det tjocknar och bubblar som en glansig smet. Häll upp på bakplåtspapper och låt svalna. Skär i 3 längder eller mindre bitar. Pensla dem med mörk choklad eller chokladreceptet nedan och lägg i kylskåp för att stelna.

Choklad:

2msk kokosolja

2msk sötning

2msk kakao

Smält  olja och rör i övriga. pensla daimen och låt stelna i kylskåp.

 
 
Rebecca

Rebecca

21 mars 2013 21:26

Vilken rolig blogg! har tittat runt på den länge och fått massa inspiration! :D

http://www.denksam.wordpress.com

Livia

21 mars 2013 21:54

Åh tack, vad roligt att du tycker det. Hoppas recepten smakar ;)

 
Ingen bild

Moa

25 juni 2013 09:12

Hej går det bra med vanlig sötning istället för kokossocker

Livia

13 juli 2013 19:04

Ja, det beror på vilken slags sötning du använder. Alla former av socker funkar, farin, råsocker, kokossocker, vitt socker. Anledningen till att jag valde kokossocker är för att det har lågt GI och innehåller en massa mineraler till skillnad från de ovaning n nämnda. Flytande sötning och sötningsmedel funkar inte. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Livia - 13 december 2014 21:46


God kväll, sitter här med mys mat och slötittar på en av de många filmerna som går och kände för att dela med mig av ett recept på en av mina favoritgrejer med julen. Som ni säkert har märkt så älskar jag pepparkaksdeg och att köpa hem och bara äta ä...

Av Livia - 12 december 2014 12:43

Heej, Vaknade sent idag, vid elva tiden och då blev det fin brunch med skottska TV serier på datorn. Min brunch bestod av en feta och kyckling äggviteomelett, en supergod halon och ingefära smoothie, ett äpple och ti det en macka med avokado. Men rec...

Av Livia - 8 december 2014 18:12

Japp mina vänner, det är som det står, paleo pepprisar! Super näringsrika, krispiga och goda med ätt kola ton. Enkelt med få ingredienser och dessutom nötfria, vete, smör och sockerfria! Testa som alternativ till det traditionella julbaket.     ...

Av Livia - 6 december 2014 19:29

Nu är det juligen, ju ju ju ju jul igen! Det är typ så  det låter överrallt på stan nu, så fort man går in i en butik. Jag har inte riktigt anammat The chistmas spirit men har gjort en del nyttigt julbak iallafall. Igår bakade jag denna Saffrans chee...

Av Livia - 2 december 2014 21:39

  God kväll! Snabbt inlägg! På ett mandelbröd, perfekt till frukost och urgott rostat eller inte. Gluten, vete, socker, jäst, smörfritt  och low carb. Try it!       Ingredienser 2 bröd: 1dl madelmjöl 1msk kokosmjöl 1tsk bakpulver 1ms...

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Skapa flashcards