healthislife

Alla inlägg den 14 mars 2013

Av Livia - 14 mars 2013 15:30

Morotskaka, i mjölfria kex, fulla med nyttiga fetter och minerale från frön och beta caroten, A vitamin från morötter. Dippen är enkel och fungerar som frostingen. Den görs på proteinrik kesella eller turkisk yoghurt, mixad keso eller varför inte cashew kräm? Den har den karaktäriska smaken av frostingen fast i lättare tappning och mer sur än den där sötsliskiga, perfekt till kvällis. Ni som har märkt att jag nyligen lade upp ett recept på söta små morotsmuffins kommer uppleva detta som något anat. Medans muffinsarna var söta och riktigt lika originalet är detta mer som en snax version, mellis way. Gott i alla fall och orginellt ;)

     

1 port Kexen:

½ dl frön och nötter ( mandelspån, valnötter, solros och pumpafrön)

1 kokt morot

1msk kokossocker eller agave/honung

1/2tsk bikarbonat

1/2tsk kanel och ingefära

1msk havregryn


Mixa allt slätt och tryck ut ca 1 cm tunt på bakplåtspapper. Skär i portionsbitar och grädda 125 grader ca 25 – 70 min. täck eventuellt över med folie så att de inte bränns. Ta ut och låt svalna. Om de är mjuka kan du lägga in dem en stund till tills de ”torkar”.


Dippen:

1dl kesella eller yoghurt

1tsk agavesirap

½ citron, skal

½ krm vaniljpulver

Valnöt och riven morot


Rör ihop allt och låt stå någon min i  kylskåp.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards