healthislife

Alla inlägg den 13 mars 2013

Av Livia - 13 mars 2013 19:15

Hemmagjord sushi är faktist oväntat lätt och på så sätt kan du kontrollera att inte allt för mycket socker tillsätts och även skapa egna smaker. Jag testade 4 smaker, apelsin och fänkål, ingefära chili och vitlök, räkor avokado och cashewnötter och sedan en av det som blev över. Man kan göra hur man vill och mixa och trixa med smakerna huller om buller. I min variant av sushi använde jag råris och sötpotatis som kolhydrakälla och fixade sushiris utan socker och risvinäger. Jag hade inte heller någon bambumatta för att rulla ihop sushin men det gick lika bra att bara använda en fuktad diskhanduk. Man får vara kreativ. Gott var det i alla fall XD

         

Ingredienser 1 port:

2 noripapper

1 laxfilé, räkor, ½ avokado, grönsaker, 1 näve cashewnötter rostade

Riset:

Koka upp ½ dl råris och tillsätt på slutet, när mesta vattnet är borta 1 msk honung och lite vitvinäger eller lime. Koka någon min. låt svalna.

Tillaga sötpotatisen i micron tills mjuk.

Använd fryst lax och skär i bitar när den är halvtinad. Krydda.

Lägg ett noripapper på en fuktad, urvriden disktrasa och fyll på med fyllning. Rulla försiktigt ihop med hjälp av disktrasan och skär sedan sushibitar med vass kniv.

Smaker förslag:

Lax, chili, ingefära, vitlök, ris, vinäger honung

Lax, apelsin skal och saft, fänkålsfrö, sötpotatis, morot

Lax, avokado, zuchini, ris, vinäger honung

Räkor, avokado, cashewnötter, ris, vinäger honung


Håller 1 dag i kylskåp, bör ätas direkt.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards