healthislife

Alla inlägg den 12 mars 2013

Av Livia - 12 mars 2013 07:15

Pannkakstisdag och idag blev det frukost pankisar med exotisk smak av lime, kokos, banan och skandinaviska blåbär. En bra kombo tycker jag. Mättande pannkakor fulla med protein, bra långsamma  kolhydrater och bra fetter,  C – vitamin, antioxidanter, zink, A vitamin och kalcium. Krämen kan göras på två sätt, antingen med kesella eller turkisk yoghurt som kräm eller så gör man som jag ( som inte hade kesella) och gör en agar pudding med mjölk som man sedan mixar med stavmixer. Den får än mildare smak än om man hade använt kesella. Hursomhelst, den är lika nyttig oavsett metod.


Tisdagar brukade vara riktiga hatdagar för mig, verkligen, mörka, sega, långa, tråkiga, deppodagar. Nu när solen är här och Våren nalkas i luften känns allt så mycket bättre. Det kan också bero på att jag har börjat dricka latte efter lunch ( skolan har världens godaste kaffe) och har mer eftermiddags energi. Jag bokstavligen studsar från lunchen för några veckor sedan innan min kropp vant sig vid koffeinet. Kaffe är inte onyttigt i små mängder, som många tror och det är faktiskt den största källan till antioxidanter i USA, så utan kaffe hade de haft kraftig antioxidantbrist. Problemet med kaffe är som med allt annat att man ska ta det med måtta, här kommer mitt motto in igen, BALANS.

     

Pannkakor 1 port:

1msk kokosmjöl

1msk kokos

2.5msk havremjöl

1/2tsk bakpulver

½ mosad banan

0.75dl mjölk

1ägg

Salt, sötning

1msk kokosolja


Limekräm:

1.5dl mjölk

1/2tsk agar

Limeskal och saft från ½ lime

1msk sötming

Eller

1.5dl turkisk yoghurt/kesella

Limeskal och saft från ½ lime

1msk sötming

+ blåbär och kokos


Blanda allt till krämen om du använder kesella, om mjölk och agar, koka då upp allt under omrörning låt stelna några timmar och mixa slätt med stavmixer.


Blanda det torra till pannkakorna, vispa ägg och mjölk tillsätt det torra och bananen. Stek några min i olja på båda sidorna och servera.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards