healthislife

Alla inlägg den 11 mars 2013

Av Livia - 11 mars 2013 18:45

Gnocchi, är inte det en pastasort? Jo, men visste ni att riktig gnocchi faktist görs av potatis, ägg och mjöl. Min gnocchi görs av dinkelmjöl för att få högre fullkornsinnehåll och lägre GI. De får på så sätt en mörkare och lite fulare färg, men smaken är där. Med en örtig basilikasås och grillad laxbit blir detta en italiensk rätt som smakar gött. Man kan även ungsgrilla några körsbärstomater med lite olivolja och vitlök och servera till. Om man behåller skalet på potatisen får man även tillgång till viktiga fibrer och så behåller potatisen de vattenlösliga vitaminerna bättre.

     

Ingredienser  2 port:

2 filéer Lax

Svartpeppar, salt, oregano

Sås:

1.5 grädde eller cremé fraiche eller turkisk yoghurt

½ dl fryst basilika

2 bitar fryst bladspenat eller färsk hackad

Vitlöksklyfta riven, svartpeppar, salt

Gnocchi:

2 kokta potatisar med skal ( kalla)

1 ägg

3-5msk dinkelmjöl

Kryddor


Koka potatisanra och låt kylas ned. Mosa de kalla potatisarna med ägg och rör i mjöl och forma till en deg. Gör tre bollar och rulla ut varje boll till en längd. Skär längderna som när man gör gifflar och så får du många små bollar. Pressa lätt på dem med en gaffel. Låt vila i kylskåp 10 min pudrade med lite mjöl. Släng i kokande vatten innan servering och koka tils de flyter upp till ytan, ca 2 min.


Grilla laxen 15 – 20 min 250 grader.


Rör ihop allt till såsen.

Serve

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards