healthislife

Alla inlägg den 9 mars 2013

Av Livia - 9 mars 2013 09:45

Lördag och det betyder förstås finfrukost! Idag fick det bli en portion hälso- bananasplit med 3 smaker glasskulor. Smakerna blev, jordgubb, avokado & kiwi och berry chocolate. Riktigt smaskigt och lyxigt att få en bananasplit det första man får på morgonen och samtidigt veta att den är hälsosam, gör gott, förbereder din kropp för dagen och inte medför några sura uppstötningar eller magont. Man kan även servera denna till efterätt om man vill.


Att man kan få otroligt krämig glass utan glassmaskin genom att använda en fryst banan kanske många av er visste men om man av någon konstig anledning inte gillar banan eller kanske helt enkelt inte har någon kan man faktist fortfarande få krämig glass utan glassmaskin. Jag testade att bara använda frukt/bär som jag hade fryst i småbitar och det funkade lika bra det. Med något krämigt till det som avokado eller kesella blir glassen en riktigt god, nyttig och snabbfixad njutning. Att göra hela spliten med glass och allt tog endast tio minuter för mig och det låter ju rimligt. Även den mest stressade kan testa.


Avokado är en bra källa till E vitamin och bra fetter, bär är antioxidantrika och kakao likaså. Kesela är en bra protein och kalciumkälla och banan är kalium, zink och järn.

     

Ingredienser 1 port:


1 banan

” Strössel ” = färgat kokos

Hackade nötter


Chokladsås:

1msk kakao

1tsk kokosolja

3msk vatten

1msk agave/honung


Glass 1:

50 g skivade frysta jordgubbar                                        

          

½ dl kesella


Glass 2 :

1 kiwi skivad i bitar fryst

½ avokado

1msk agave eller lúcuma ( är ett naturligt pulver som smakar kola)


Glass 3 :

1 tsk kakao

50g frysta bär ( hallon och körsbär)

½ dl kesella


Dagen innan: Skär kiwin och jordgubbarna i småbitar och frys ned. Rör ihop allt till chokladsåsen och värm i mixron några sekunder x 3. Ställ den avsvalnade såsen i kylskåp under natten.


Mixa allt till glassarna slätt med stavmixer och forma kulor som du sedan lägger i frysen under tiden du förbereder resten.

Skär bananen på hälften, ploppa ut kulorna emellan och ringla över chokladsås, hackade nötter, strössel eller något mer. Servera.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards