healthislife

Alla inlägg den 3 mars 2013

Av Livia - 3 mars 2013 08:00

Asså herreguud, botten, som består av en sconeskiva måste vara den godaste scone jag någonsin ätit och ändå var den kall. En perfekt dela av en finfrukost eller brunch som även går att varieras med andra ostar och bär, björnbär och chevré, cheddar och hallon, jordgubb och gräddost? Kombinationen av ost och söta bär var goodie. För att få ett gelé liknande bäröverdrag på naturligt sätt använde jag mig av chiafrö och på så sätt får även tarten ett innehåll av omega 3 fetter. Hela bakelsen har lågt GI, är proteinrik och i stort sätt helt sockerfri ( fri från dåligt socker i alla fall).


Så snabbt helgen går, redan söndag ! Idag ska jag ha roligt i alla fall, jag ska upp till kungsberget och åka slalom, något som jag har gjort alldeles för lite i år ( inget alls). Kan älskar att flyga ner för backen och höra swichet av skidorna. Efter idag kan jag ändå hålla fast vid min princip om att jag åker slalom varje år, även om det bara blev en dag. Have a nice Sunday :)

     

Ingredienser 1 port:

Botten:

0.75 dl havregryn

1msk kokosmjöl

1msk mjöl ( sojamjöl)

2/3 tsk bakpulver

1tsk sötning ( agavesirap)

½ dl kesella

2-4msk ljummet vatten

Fetakräm:

45g fetaost

1dl kesella eller turkisk yoghurt t.om tofu funkar

Ev: 1 msk sötning ( lyfter fram ostens smak)

Blåbärs spread:

1dl kokta blåbär

2tsk chiafrön


Rör ihop det torra till botten och sedan kesellan och vattnet. Smeten ska vara klibbig och gå att forma en 5cm tunn kaka av. Grädda  200 grader 15 min.  låt svalna något eller helt som jag gjorde. Jag lade den inplastad i kylskåp över natten.


Smula i feta i kesellan eller yoghurt.


Micra blåbär tills ”flytande” och rör i chiafrön. Låt stå 10 min.

Bre på allt och servera.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Skapa flashcards