healthislife

Alla inlägg den 28 februari 2013

Av Livia - 28 februari 2013 08:46

Ni som har föräldrar som älskar allt som är engelskt, som jag, måste ha smakat hobnobs. Hobnobs är spröda havrekex doppade i choklad och så otroligt goda. Jag gjorde min hälsofierade variant även originalet inte är helt ohälsosamt heller. Jag fick ut 6 små, krispiga, havre och fulkorns kakaor med lätt smak av kokos som jag sedan doppade i mörk choklad. Yumilicious!! Goda som de är, även utan choklad och så bra näringsinnehåll. Lågt GI, magnesium och zink från kokossockret, fullkorn och fibrer som främjer magen kommer från sinkel och B- vitaminer och långsam energi från havregryn och bra fetter från kokosolja.

     

Ingredienser 4 – 8 kakor

½ dl dinkelmjöl

½ dl havregryn

¼ dl bovetemjöl

½ tsk bakpulver

2msk sötning ( kokossocer, honung, agavesirap)

1msk kokossocker

2msk kokosolja ( inte smält)

1-2msk mjölk eller vatten

+ smält mörk choklad


Blanda ihop allt torrt och tilsätt sedan kokosoljan i klumpar. Tryck ihop degen med fingrarna, den kommer nu vara smulig. Tilsätt vatten och fortsätt trycka tils den sammanfogar sog och håller ihop. Kavla ut ca 0,7 cm tjock och med någon slags form tar du ut små rundlar. Grädda 200 – 225 grader 10 – 15 min.  Ta ut, låt svalna och doppa sedan ena sidan i smält choklad. Låt svalna och torka.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards