healthislife

Alla inlägg den 20 februari 2013

Av Livia - 20 februari 2013 19:15

Jag var tveksam när jag bestämmde mig för att försöka mig på en variant av kikärtsbiffar då jag hade ordet falafel i bakhuvudet, något jag tycker är så otroligt äckligt. När jag igårkväll kom hem efter träningen och slängde in maten i micron steg ångesten. Det var nära att jag tog fram och stekte upp lite ägg istället och hade tänkt och ge biffarna till mamma eller papperskorgen när jag kände den örtiga, matiga doften från micron. I gave it a try, och herregud vad det var gott, inget spår av falafel i dom. De smakar autentiskt, örtigt och krämigt gott och med syran från tomatsåsen blir dettta en idealisk rätt. Portionen var lite liten dock om man tränar som jag gör så det blev några mackor som komplement.

Om man går på LCHF eller lowcarb kan man bara ta bort bulgurn/kolhydraten och äta bara grönsaksnudlarna men då får man tilsätta lite extra någon annan stans. Kikärtor är nyttiga små ärtor och är rika på protein och aminosyror likväl som järn och kalium. Receptet går att göra veganvänligt, se nedan.

     

1 port Biffar:

½ burk kikärtor

1 vitlöksklyfta

Basilika, persilja

Örtsalt, peppar, paprika

3msk havregryn eller hirsflagor

½ msk kokosmjöl

1msk olja

1 ägg

Eller

1msk krossat linfrö

1msk olja

1msk vatten

Nudlar:

Zuchini

Morot

+ passerade tomater med oregano, olivolja, salt


Mixa allt till biffarna till en slät smet, om du inte andvänder ägg så blanda allt till ”veganägget” och låt stå 10 min. forma biffar och stek tills de har fått fina ytor och blivit fasta. Hyvla av remsor med osthyvel från grönsakerna och klipp i nudlar. Koka 1 min i saltat vatten eller ät råa.

Värm tomatsåsen och servera allt med bulgur, quinoa, pasta eller varför inte couscous.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards