healthislife

Alla inlägg den 11 februari 2013

Av Livia - 11 februari 2013 12:29

Hej på er, hoppas helgen var skön, för mig var den bra. I går hade jag en kompis över på lunch och till fika bjöd jag på en alla hjärtans dag paj med vaniljkesella och en bit brownie. Receptet ser ni nedan. Vi spenderade hela dagen åt att planera inför våran tågluff kommande sommar.


Efter det bar det av mot gymmet för vad trodde skulle bli ett vilopass. När jag väl kom ned kände jag mig dock riktigt peppad och sådär sjukt tränings sugen så jag körde istället intervaller på bandet. Sjukt roligt och kommer definitivt göra om det, jag körde uppvärmning 15 på hastighet 10, 11 och sedan 5 speed intervaller 15, 16 med 1 mins jogg- vila mellan varje. Det tog 25 min och sedan var jag superglad och supersvettig XD  Jag tog mig hem till en god söndagsmiddag, med efträtt ( förståss) och sedan såg jag filmen easy A som nu är en av mina nya favvofilmer. En bra upladdningshelg för den nya veckans alla prov :(


Dagens, eller egentligen gårdagens recept blir en vanilj och bärpaj med vaniljkesella. Den var god, perfekt fika och bären kan varieras, jag tog bara vad jag hade hemma. Passar bra nu med hjärtform och jag fixade formen med hjälp av en pepparkaks form. En liten, gullig paj som smakade bra. Jag serverade med en rå hasselnötsbrownie.  Näringsmässigt är det inget dåligt i den heller, B – vitaminer, långsamma kolhydrater, protein, C- vitamin och antioxidanter står på menyn.

     

Ingredienser 1 liten paj:

0,4 dl havregryn

1msk manelmjöl

1msk mjöl ( sojamjöl)

2msk mjöl ( bovetemjöl)

½ tsk bakpulver

1msk kokosolja ( inte smält)

1msk kesella

Vaniljpulver

2msk kokossocker eller anan sötning

Ev lite vatten


Rör ihop det torra och arbeta sedan i det blöta. Degen ska vara fast och hanterbar. Tryck ut i en liten form och grädda 225 grader ca 15 min. fyll med valfria bär/ frukter ( jag tog jordgubbar och lingon) ringlar över honung och mandelflarn och grädda ytterligare 10 – 15 min. servera med vad du vill, jag blandade ihop kesella och vaniljpulver med agavesirap. 

Av Livia - 11 februari 2013 09:45


Kärleksmums är en all time favourite för mig och kärt barn har många namn. Snoddas, kärleksmums och moccarutor är några av dess namn. Det passar ju bra såhär till alla hjärtans dag att göra lite kärleksmums och ge bort till den man älskar, och ännu bättre är det väl om det man ger bort också är supernyttigt? Det är ialla fall dessa mini rutor. Basen har jag gjort på svarta bönor men den smaken känner man inte ens. Det ända de gör är att tilföra en saftighet och rätt konsistens till kakan, och bättre näringsinnehåll såklart. Dessa måste ni testa, de fick t.o.m godkänt av min kompis som annars är skeptisk til mina skapelser. När hon fick veta att de innehöll bönor dock så svor hon att mörda mig, inte så mycket för bönorna, utan för att hon tyckte om kakan trots bönorna XD Proteiner, antioxidanter som stöttar både hjärta och hjärna finns i de små bönorna. Kakaon ger dig även andra antioxidanter, vitaminer och mineraler från ägg och bra fetter från kokos. Glasyren var verkligen pricken över i.

     

Black bean Kärleksmums/ mini mockarutor

2-3 msk kakao

2-3msk kokosmjöl

2 ägg

2msk smält kokosolja

1tsk bakpulver

4msk kokossocker

3msk sötning

1 äggvita

1pkt ( 230g) svarta bönor

Frosting:

4msk kokosmjölk fullfet

2msk kaffe

2 dadlar

1msk kakao

+ kokos


Mixa bönor och ägg slätt. Blanda i torra och fortsätt mixa. Häll i smord form och grädda 25 min 170 grader. 

Mixa allt till glasyren med stavmixer tills slätt. Bre på de avsvalnade kakorna och ställ in i kylskåp någon timma. Skär upp i rutor och njut!

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards