healthislife

Alla inlägg den 10 februari 2013

Av Livia - 10 februari 2013 17:45

Gravad lax, sånt man köper färdigt som ofta innehåller mycket socker och smakar som rå fisk? Not anymore. Hemmagravad lax är såå gott och inte alls svårt. Jag gravad igår till en laxfilé och åt den idag med en asiatisk salsa och gult ris. Det var jätte gott och jag brukar vanligtvis inte gilla varken gravad lax eller asiatisk mat. Om man tar bort riset så passar detta även som förrätt till en trerätters. Näringsinnehållet ?  omega – 3 , antioxidanter, E – vitamin, beta caroten och matsmältnings stimulerande chili.  Se bara till att laxfilén är fryst innan du gravar den annars finns en risk att den kan innehålla bakterier.

       

 Ingredienser 1 port:

Laxen:

1 fryst laxfilé ( 140g)

1msk soja

1msk vatten

1tsk honung

1krm salt

½ tsk vitt vinäger

Lime

1 knivsudd chiliflakes, koriander, dill

Salsan:

½ avokado

5 cm gurka

2cm chili

½ dl fryst tinad mango eller färsk

Sesamfrön

Vitlök och ingefära riven

Lime

Ristimbal:

1dl kokt råris

½ tsk gurkmeja

Örtsalt


Dagen innan:

Halvtina laxen och skär i relativt tunna skivor. Blanda allt till marinaden och koka snabbt upp i micron. Låt svalna. Häll salt över fisken och den avsvlanade marinaden. Täck över och låt stå minst 20h i kylen.


Skär grönsakerna i kuber och blanda med övrigt.

Rör ihop allt till riset och fyll en mugg/ skål. Vänd den som en timbal på tallriken.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards