healthislife

Alla inlägg den 5 februari 2013

Av Livia - 5 februari 2013 09:45

Tjenixen ! Tisdag idag, den dagen på veckan jag verkligen inte tycker om. På tisdagar är man alltid trött, det känns mörkt och ruggigt ute och all motivation är som bortblåst. För att klara av sådana mörka dagar krävs en riktigt bra morgonstart och vilket bättre sätt att starta morgonen på än med en bra frukost? idag blev det mandel pankisar med en detowsmoothie och ( surprise, surprise) knäckemacka XD ni som har läst mina tidigare inlägg vet att jag älskar knäckebröd.


Pannkakorna blev godare än jag förväntat mig faktiskt, riktigt saftiga och lagom söta, och dessutom är de gluten och t.o.m mjölfria ! Jag smaksatte med kanel och vanilj och serverade med agavesirap och björnbär.

Smoothien var enkel att göra och hade ett högt innehåll av proteiner och mineraler tack vare spirulinan som är en microalg. Den är mjölkfri och innehåller bara frukt och bär och grönsaker. Spenat höjer innehållet på järn och jordgubbar folsyra. Banan är kaliumrikt. Pannkakorna innehåller mandelsmör som ger E – vitamin, ägg som är en riktig näringsbomb med hela vitamin/mineralspektrat minus vit –C som du istället får i dig från äppelmoset.

Man kan tillaga pannkakorna på två sätt, antingen steka ca 3 min i olja eller hälla ut som rundlar på bakplåtspapper och grädda 15 min 175 grader i ugnen.

       

         

Pannkakorna:

1dl äppelmos och eller pumpapuré ( jag hade båda)

1msk mandelsmör

¼ tsk kanel och vaniljpulver

1 ägg

¼ tsk bakpulver


Vispa ihop allt och häll ut som små rundlar på bakplåtspapper. Grädda 175 grader 15 min. Eller stek dem i olja ca 3 min. Går utmärkt att kyla ned för att servera nästa dag och värma upp i mikron.

Servera med sirap/honung och bär eller något annat

   

 

Smoothien:

1tsk spirulinapulver

½ banan

3 jordgubbar

Spenat

Lite cayennpeppar

Kokos


Mixa ihop allt och låt stå en stund i kylen, servera.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards