healthislife

Alla inlägg den 31 januari 2013

Av Livia - 31 januari 2013 17:30

Jag är en av de som älskar en god bakad potatis med krispigt skal och en god röra. Tonfisk, kckling curry, skagen you name it! De röror man köper brukar alltid innehålla en massa majonäs och konserveringsmedel men min är likadan som mitt måtto, lean and clean.  Potatis = C- vitamin och antioxidant, Turkisk eller Fraiche = kalcium, Tonfisk = protein, omega 3, Dill = folat och järn.

     

  • 1 bakpotatis
  • 1 burk tonfisk i olja
  • 1dl lätt creme fraiche eller turkisk yoghurt
  • Dill
  • ½ citron
  • Svartpeppar, vitpeppar, salt

Skåra ett kors över den tvättade potatisen och baka 10 – 17 min i micro. Rör ihop allt till röran och servera med en skiva citron. Supersimpelt och supersnabbt.

Av Livia - 31 januari 2013 09:34

Morning!! Idag var jag uppe med tuppen trots att jag hade sovmorgon, fråga mig inte varför det är väl för att man har fått in skolrutinerna vid det här laget. Egentligen skulle jag vara på väg till skolan nu, men när jag fick veta att vi bara har en lektion idag och att den lektionen består av att titta på ett avsnitt av lyxfällan så kände jag att det var onödigt. Såå jag stannar hemma istället och pysslar om min infuensan sjuka mamma.

Dagens recept då? Jo till frukost imorse blev det en portion av det nedanstående och ett par knäcke mackor ( jag fullkommligt Älskar knäckebröd XD) .


 Jag har sett att en massa andra bloggar visar upp recept på morotskakagröt och kände, men hallå det måste man ju kunna variera så jag fixade till lite kanelbulle gröt med världens mest underbara kanelkeso. If you don´t love it then say! Havregrynen/hirsen / jag använde båda) bidrar med långsamma kolhydrater som håller dig matt länge. Kanel har blodtryckssänkande egenskaper. Macapulver tilför en lite kolaaktig smak och även den ger energi.  Toppingen består av protein och kalciumrik keso, dadlar bidrar med järn, kalium och antioxidanter. Så tänk på det när du smaskar på en av världens godaste grötar, och du ha en bra morgon.

     


Kanelbullegröt:

1dl havregryn/hirsflingor

2dl vatten

½ tsk stött kardemumma eller pulver

1krm kanel

1msk agavesirap eller honung

1tsk maca ( kan uteslutas)

Topping:

½ pkt keso

1tsk kanel

2 hackade dadlar

8 hackade nötter

+ 1 dl mjölk


Koka upp gröten i 3 min och servera med toppingen och mjölk.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards