healthislife

Direktlänk till inlägg 26 januari 2013

Mini äppelpaj och myntasås

Av Livia - 26 januari 2013 22:15

Guud vad gulliga! Små söta pajer med äppelfyllning och myntasåsen blir kronan på verket. Jag har länge tänkt att göra en paj som ser ut litesom McDonalds äppelpajer och servera med en myntasås. Istället för det där fettdrypande, friterade degknyterna blev det små, halvkrispiga, pajer med ren smak av mandel och äpple. De var goda som det var men när man doppade de i den söta, fräscha dippen togs de till en ny nivå. Jag åt de på kvällen när jag kom hem från ett kort styrkepass och jag kan faktist säga att ” äppelpajer är perfekt återhämtning”. De är rika på E- vitamin, fibrer och flavoniderfrån äpplen, som syddar mot hjärt/ kärl sjukdomar + bra tarmbakterier.


Hörni om ni har något ni önskar att jag ska hälsofiera eller skriva om så tveka inte att säga det. Jag har redan fått önskemål om att skriva ett inlägg om måltidsdrycker, naturliga andedräktsförstärkare, vad man ska äta/göra för att få bättre hår och nagelkvalitet, så ni vet lite vad ni har att vänta er. Ha det gött, och ät mycket nyttigt( eller onyttigt ibland) lördagsgodis!

     

Ingredienser 1 – 2 port:

  • 1/3 dl kokosmjöl
  • ½ dl mandelmjöl
  • 1-2msk kokossocker
  • 1-2 msk sötning ( agave, honung, stevia)
  • ½ tsk bakpulver
  • 1 ägg
  • Fyllning äppelmos

Sås:

  • Naturell yoghurt
  • Vaniljpulver
  • Sötning
  • Mynta ( hackad)

Rör ihop det tora och knäck sedan i ett ägg.  Blanda försiktigt ihop till en jämn deg. Låt vila 5 min i kylskåp. Ta ut och pudra med kokosmjöl, kavla ut till en 0,5 cm tunn rektangel mellan två bakplåtspapper. Klicka ut äppelmosen som på bilden och vik sedan försiktigt med hjälp av bakplåtspappret ena deghalvan över äppelmoset. Tryck ihop i kanten och skär av överfödig deg( den blir småkakor). Skär i 4- 6 bitar eller grädda som en stor. Toppa med kokossocker. Grädda 175 grader 15min.

         

Äppelmos gör jag själv genom att koka ett äpple 5 min i ett glas i micon och sedan mixa med gaffel när det har svalnat. Clean and sugarfree!


Rör ihop såsen och servera med kakorna.

 
 
Ingen bild

Saniiii

30 januari 2013 19:44

Nej vad söta! Men jag undrar varför du använder så mycket kokosmjöl, kokosolja etc? Jag menar visst, det är inte lika mkt kolhydrater och det är lite kalorisnålare och så, men det är ju i princip bara ohälsosamt, mättat fett i det? Jag är ingen expert, men jag undrar bara varför du (och väldigt många andra) tycker det är så bra? :) Fina recept och kul idéer i övrigt! :)

Livia

31 januari 2013 09:52

Tack :)
Jo, kokosolja innehåller mättade fetter men till skillnad från andra mättade fetter har kokosoljans fetter korta kedjor så den smälts ned av kroppen utan andvändning av enzymer. Detta betyder i storts sätt att tack vare att det är lättsmält så lagras det inte som kroppsfett/ i kroppen och är på så sätt inte negativt. Fettet i kokosoljan är även viktigt för att stärka immunförsvaret och cellmembranet som hjälper till att producera vita blodkroppar. Oljan innehåller även laurinsyra som finns naturligt i bröstmjölk och den fungerar bra i tarmarna och hjälper matsmältningen. Se bara till at använda kallpressad kokosolja för i de andra är fettet härdat och det är helt andra bullar det.

Kokosmjöl är även det rikt på laurinsyra, medellånga fettkedjor som hjälper mineralupptaget och fiberrikt. Det har även en högre proteinhalt och en såå god smak. Och kaloriinnehållet är inte nödvändigtvis lägre i kokosmjöl, det beror på vilket märke man köper.

Hoppas du fick svar på dina frågor, annars är det bara att fråga igen XD

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Livia - 13 december 2014 21:46


God kväll, sitter här med mys mat och slötittar på en av de många filmerna som går och kände för att dela med mig av ett recept på en av mina favoritgrejer med julen. Som ni säkert har märkt så älskar jag pepparkaksdeg och att köpa hem och bara äta ä...

Av Livia - 12 december 2014 12:43

Heej, Vaknade sent idag, vid elva tiden och då blev det fin brunch med skottska TV serier på datorn. Min brunch bestod av en feta och kyckling äggviteomelett, en supergod halon och ingefära smoothie, ett äpple och ti det en macka med avokado. Men rec...

Av Livia - 8 december 2014 18:12

Japp mina vänner, det är som det står, paleo pepprisar! Super näringsrika, krispiga och goda med ätt kola ton. Enkelt med få ingredienser och dessutom nötfria, vete, smör och sockerfria! Testa som alternativ till det traditionella julbaket.     ...

Av Livia - 6 december 2014 19:29

Nu är det juligen, ju ju ju ju jul igen! Det är typ så  det låter överrallt på stan nu, så fort man går in i en butik. Jag har inte riktigt anammat The chistmas spirit men har gjort en del nyttigt julbak iallafall. Igår bakade jag denna Saffrans chee...

Av Livia - 2 december 2014 21:39

  God kväll! Snabbt inlägg! På ett mandelbröd, perfekt till frukost och urgott rostat eller inte. Gluten, vete, socker, jäst, smörfritt  och low carb. Try it!       Ingredienser 2 bröd: 1dl madelmjöl 1msk kokosmjöl 1tsk bakpulver 1ms...

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Skapa flashcards