healthislife

Alla inlägg den 23 januari 2013

Av Livia - 23 januari 2013 22:30

   En snygg lasagne med 3 lager. Pastaplattorna och behamelen blev super men fyllningarna var jag lite mer missnöjd med. Jag kommer nog göra om detta receptet och testa med en annan färs än sojafärs. Annars hade den blivit superdupergod. Pastan är nyttigare än vanlig då den innehåller både fibrer, omega – 3, protein och fullkorn och bechamelen blev rikare och proteinrikare än vanlig. Smakar gott, men mammas lasagne är fortfarande BÄST. Jag använde soja färs i receptet och därför blev den bara halvgod. Jag tror säkert att om jag hade använt kött hade den blivit mycket godare ( sorry vegetarianer)

                        

3 port ingredienser:

Plattor:

     



  • 1dl dinkelmjöl
  • 2/3 dl bovetemjöl
  • 1msk sojamjöl ( eller mer bovete)
  • 1tsk fiberhusk eller pofiber ( eller mer dinkel)
  • Salt
  • 1 stor msk krossat linfrö och chiafrö
  • 2msk varmt vatten ( ljummet)
  • 2-3 äggvitor

     

Bas fyllning:

  • 1 gullök
  • 3 champinjoner
  • 4cm övre och undre blast av purjo
  • 1msk olja

Fyllning 1 :

  • 1dl ( 100g)  färs eller nöt/lamm/ sojafärs
  • ¼ köttbulljongtärning
  • Salt, svartpeppar, basilika, timjan, lagerblad
  • Ca ½ paket krossade tomater
  • 1 vitlöksklyfta
  • Tomatpuré
  • Ev: rött vin

Fyllning 2:

 

  • 1dl ( 100g)  färs eller nöt/lamm/ sojafärs
  • ¼ köttbulljongtärning
  • Salt, vitpeppar, rosmarin, persilja
  • 1dl pumpapuré
  • Ev 1msk lingon eller tranbär
  • ½ dl vatten

  


Bechamel fake:

  • 1.5dl keso ( mixad)
  • 50 g fetaost
  • Svartpeppar, vitlök, vitpeppar, salt
  • 25 g parmesanost eller annan hårdost

Mortla lin och chiafrön och blanda med vatten, låt stå 5 min.

Rör försiktigt ihop mjöl och vätskor och arbeta ihop till en deg. Lägg i plast och låt vila 30min i kylskåp. Använd kavel eller pasta maskin och arbeta ut tunna pastaark.

Stek allt till basen och dela sedan upp i två stekpannor vari du steker de olika fyllningarna.


Mixa ihop allt till bechamelen med stav mixer och riv parmesan.

Varva 3 lager med fyllningar och toppa med bechamel och riven parmesan. Grädda 25 min 225 grader.

Av Livia - 23 januari 2013 14:00

Jag är en person som genom tiderna har haft väldigt problem med mitt hår. Det har varit torrt, det blir lätt slitet, aldrig sådär långt som man vill. Framförallt nu på vintern är det extra viktigt att man tar hand om sitt hår och ger det vård eftersom att tackvare kylan är det extra utsatt. Visste ni att håret likasom allt annat reagerar på hur vi äter och lever och ju bättre mat vi stoppar i oss och färre måltider vi hoppar över desto bättre kvalitet blir det på håret. Det är inte för inte att den stereotypa bilden av en ohälsosamt stressad person ofta avtecknas med mindre, gråare och tunnare hår.


Jag säger inte till er att bli hälsofreakar och bara äta hälsomat och utesluta snax, bara att ni kanske tänker lite extra på att få i er de näringsämnen, vitaminer och mineraler som kroppen behöver och det gör man inte genom att skippa måltider och hela tiden välja super processerat krub.

Men håret påverkas även av andra faktorer, genetik, hårvård, rutiner och olika faser i livet. Här ska ni få några tips och huskurer för att bättra på den där glansen och styrkan.

                     

1. Mat:

Se till att ni äter tillräckligt med frukt och grönt om dagen. Fett är även det viktigt och försök att få det till åtminstånne 2/3 vegetabiliska fetter eller omega – 3. Alltså fisk, oljor, nötter och frön.

Protein är en viktig byggsten både för kroppen men även för håret. Håret består egentligen av ett protein som kallas keratin. Sånt som kött, fågel, kikärtor och baljväxter, mejeriprodukter och ost är rika på sådant.

          

2. Vård:

  • Kamma aldrig håret när det är blöt
  • Använd alltid balsam och en intensivkur 1 – 3 ggr/ vecka
  • Tvätta håret mindre ofta då det torkar ut
  • Fläta med fördel håret vid läggdags
  • Massera skalpen med varma händer 1 min/kväll. Detta stimulerar hårsäckarnas förmåga att producera med och hälsosammare hår.
  • Använd inte metallföremål i håret och ha det inte uppsatt för ofta då man belasta hårstråt så att det lättare bryts.
  • Använd en borste med svinborst som återfettar håret.
  • Toppa håret var 6:e – var 12:e vecka

Sedan måste man även komma ihåg att hårkvalitet är individuellt men man kan självklart förbättra genom att slopa saker som alkohol, tobak och socker i överdrivet stora mängder.

Stress fungerar som en stoppstolpe för håret och har negativ inverkan på hårväxt såväl som mycket annat i livet. Det finns såklart preparat som silica och kisel som man kan ta men jag har testat det och såg aldrig något resultat. Bäst är att försöka se till att få i sig det naturligt i maten. Bönor, potatis, havre, ris, kål och jordgubbar innehåller kisel, zink finns i kött, ärtor, brocolli, räkor, A – vitamin finner du i sötpotatis, tomat, mango, morot och E – vitamin i mandlar, olja, avokado. Se även till att vara ute ca 15 min/dag för att få i dig lite D- vitamin.


Här ska ni få ett recept på en super hemmakur som jag gör någon gång i månaden och den ger superresultat. Även Hollywood stjärnor som Jennifer aniston använder sig av denna metod och jag förstår varför.


Hot Oil treatment:

½ dl olja ( kokos, oliv, solros)

Du kan även smula i lite torkade örter som stimulerar extra ( rosmarin, lavendel, timjan)


Värm försiktigt i micron någon minut tiols behagligt varmt. Häll över i sprayflaska eller bara häll ut i handen och massera in i hår och hårbotten. Låt sitta i minst en timma men gärna över natten. Schamponera 2 gånger när du tvättar ur oljan och avsluta med balsam. Du kan även ta en miniklick kokosolja som efterbehandling i håret efter dusch, men bara lite.


Bra hårvårdsprodukter är också väsentliga, jag använder mig oftast av dove och Garnier nektar

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards