healthislife

Alla inlägg den 22 januari 2013

Av Livia - 22 januari 2013 17:00

Kebab usch, kycklingkebab mums ! jag vet inte om det är bara jag eller om fler tycker att skolmaten är äcklig och näringsfattig, vi får faktiskt sämre mat än vad som serveras i fängelset. Vi, som ska lära oss och få in en massa kunskap i hjärnan både få mycket bättre mat för att orka under dagen, men sås om det är nu så skippar många elever lunch för att det är så grosse. Attan, ska man behöva bli kriminell för att få god mat och staten som försöker minska brottslighet. However, häromdan serverades kebab i skolan och skolans är så otroligt hemsk så jag bestämde mig för att ta med lunch och roligt nog gjorde jag en egen, fräsch kycklingkebab. Den blev god och höll mig igång ända tills mellis helt utan några blodsocker dippar, känn på den skolmaten, ha !

Brödet är mer proteinrikt än vanligt pitabröd och även rikare på fibrer, fullkorn och aminosyror. Jag får medge att jag tyckte det smakade GODARE än köpe pita och fungerade lika bra att fylla med smaskiga grejer som de med färdigt hål. Se bara till att vara försiktig när du gör hål så att du inte har sönder brödet. Lika gott efter en dag i kylskåp som färskt. Lycka till.

                  

       

Pitabröd:

1tsk sojamjöl

1msk kikärtsmjöl

2msk bovetemjöl

1msk dinkelmjöl

1msk pofiber

1krm fiberhusk

1msk äggvita

½ dl ljummen mjölk

Salt

1msk olja

½ tsk krossat linfrö

Ev: lite kumin att strö över för smak

2krm bakpulver

Fyllning:

1 kycklingfilé

1krm gurkmeja

Persillja, örtsalt, citronpeppar

Tzatsiki:

1dl turkisk yoghurt

5 – 7 cm gurka

1 vitlöksklyfta

Salt, peppar

+

Isbergssallad

Avokado

Tomat

Rödlök

Fetaost


Rör ihop torra ingredienser, häll i oljan och vitan. Rör försiktigt i den ljummna vätskan tills du får en geggig men hanterbar smet. Häll kallt vatten på händerna och forma en 1 – 1.5 cm tjock cirkel på bakplåtspapper. Grädda i ugnen 200 grader ca 10 – 15 min. vänd på bröder efter 10 min och eftergrädda 5. Låt svalna och skär sedan upp hål i mitten som riktiga pitabröd.

Strimla kycklingen och stek i olja med salt, peppar, persillja och lite gurkmeja.

Riv vitlök och gurka och kläm ut vatten ur gurka. Blanda med kryddor och yoghurten.

Lägg allt i brödet, det kommer inte helt få plats så du får servera kvarvarande kyckling som tilbehör. Ät direkt eller dagen efter som jag gjorde.


Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards