healthislife

Alla inlägg den 18 januari 2013

Av Livia - 18 januari 2013 21:15

Wow, jag har äntligen hittat något som har exakt samma konsistens och nästan samma smak som traditionell tigerkaka! Det var t.o.m så att mamma godkännde den och smockade i sig 2 bitar häromkvällen. Och det bästa är att den går lika bra att äta till mellis, kvällis, dessert eller varför inte frukost. En hälsobomb helt enkelt. Vita bönor ger oss protein och aminosyror samt bra kolhydrater, ägg hela vitaminspektrat – C- vitamin, kokosolja har miljontals positiva hälsoeffekter och kakao antioxidanter. När du ser att det står vita bönor i receptet tror du kanske att jag har blivit galen, men i själva verket känner man inte smaken och de bidrar med nyttigheter likväl som den saftiga konsistensen. Try it and see.

     

        

Chokladsmet:

  • ½ burk vita bönor
  • 1 ägg
  • 1 äggvita eller ½ ägg
  • 1/3 dl kakao
  • ¼ tsk bikarbonat
  • ¼ tsk bakpulver
  • 1.5msk sötning ( stevia, kokossocker)
  • 3msk sötning ( agavesirap, honung)
  • ¼ dl smält kokosolja

Vaniljsmet:

  • ½ burk vita bönor
  • 1 ägg
  • 1 äggvita eller ½ ägg
  • ¼ tsk bikarbonat
  • ¼ tsk bakpulver
  • 1.5msk sötning ( stevia, kokossocker)
  • 3msk sötning ( agavesirap, honung)
  • ¼ dl smält kokosolja
  • 1krm vaniljpulver
  • ¼ dl kokosmjöl
  • + 1tsk olja tilll formen

Mixa allt till en slät smet i varsin skål ( en för choklad och en för vanilj). Se till att smeten är helt slät.

Varva i en oljad liten form ( typ 16 på diameter eller 6 x 12 cm)

Rör runt lite med gaffel för att virvla till det.

Grädda 170 grader ca 30 min.

it´s as easy as that! :)

Av Livia - 18 januari 2013 10:15

Vetekakor kommer jag ihåg att jag fick av min mormor när jag var liten till frukost. Jag älskade de möra bröden som var lätta och luftiga med en klick bregott och ost. Som man hör på namnet innehöll vetebröd vetemjöl som inte är det bästa för min mage. I min variant har jag bytt ut vetemjölet mot andra mjölsorter som är både mer proteinrika och skonsammare mot magen. Sojamjöl – aminosyror och protein, kokosmjöl – fibrer och bra fetter, havregryn – långsam energi och B- vitaminer, bovetemjöl - magnesium, fosfor, järn, kalium, jäst – B- vitaminer, kalcium och zink. Bröden blir möra och inte lika fluffiga som riktiga vetebröd men goda med en len och mild smak. Jag käkade två till frukost med min Macamilkshake, gotteligott.

               

5st Ingredienser:

0.5 dl havregryn

1.25 dl mjölk

¼ paket jäst ( 12.5g)

2 tsk äggvita eller ägg

20g kokosolja

1msk agavesirap eller honung

5tsk sojamjöl eller annat mjöl

5tsk kokosmjöl

10 msk bovetemjöl

Lite salt


Blanda mjölk och havregryn i kastrull och låt stå några minuter. Koka upp och värm till fingervarmt. Smula i jästen och lös upp. Tillsätt allt utom kokosoljan och rör till deg. Tillsätt osmält kokosolja i klumpar och blanda väl med degen. Låt jäsa 45 min. arbeta ut fem kakor och snagga med gaffel. Låt jäsa 25 min. grädda 8 – 9 min 250 grader och låt svalna något. Ät dem med gott samvete!

Av Livia - 18 januari 2013 08:15

Macapulver är gjort från en rot som odlas i Sydamerika, den är bland annat rik på B vitaminer, järn och kalcium och sägs ge energi och förbättra prestationen och uthållighet i träning ( och även i sängen då den ökar din sexuella förmåga). Den innehåller bra med fibrer och protein och äts av elitidrottare för att orka bättre. Kakao är rikt på b.la antioxidanter och samsas bra med banan som ger dig bra kolhydrater när du ska träna och kanel som sänker blodsockret. Mjölk ger kalcium, näringsämnen och protein. Tillsammans blir detta en bra och nyttig milkshake/ täningsboost som ger dig extra energi. Och god är den, krämig och lätt kolaaktig i smaken.

               

Ingredienser 1 port:

Ca 1 msk kakao

1- 2 tsk macapulver

½ banan

1 dl yoghurt naturell

½ tsk kanel

1dl mjölk

Ev:1msk kesella kvarg


Mixa ihop allt med stavmixer och häll upp i ett glass. Jag toppade med lite kakaonibs.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards