healthislife

Alla inlägg den 17 januari 2013

Av Livia - 17 januari 2013 20:45

Att göra egen pasta är svårt och framförallt när man experimenterar utanför receptramarna men det gick och blev ganska lyckat. Jag använde mig av både ägg och linfrö substitut för ägg eftersom att jag gillar att ha lite Crunch i pastan men om man inte vill ha det så är det bara att ersätta linfrömixen med ett till ägg. En härlig maträtt blev detta och passade perfekt till middag efter att ha sprungit 5 km, och jag får säga att jag närmar mig mitt nyårslöfte lite. Det gick 1 min snabbare att springa idag och jag lyckades med 30 reps med 60 kilo i benpressen sen var benen slut.

Du kan finna både omega , protein, alla vitaminer i spektret, chili som ökar ämnesomsättningen, bra kolhydrater, D- vitamin och mineraler som selen och zink i min pasta med räksås.

                        

Pasta:

1 ägg

2msk varmt vatten

1msk krossat linfrö och chiafrö

1 ½ dl bovetemjöl + mer till utbakning

Salt

1dl kikärtsmjöl och dinkelmjöl

    

Räkorna:

200g räkor

6cm purjolök

1 liten gullök

Skalet av zucchini

Morot

½ pressad apelsin

2-3 tsk curry

2msk kokosolja eller anan

3 champinjoner

2dl grädde eller cremé fraiche ( jag använde milda lätt)

1tsk sweet chili

½ dl kycklingbulljong


Sweet chili:

½ tsk vitt vinäger

1tsk honung eller agavesirap

¼ chili

1 vitlöksklyfta

Örtsalt

1tsk juice ( apelsin eller äpple)

½ tsk vatten

1tsk kokosmjöl

       

Pasta:

Lägg mjölet i en pöl på en skärbräda och gör hå i mitten. Lägg där i ägget och krossade frön som du har blandat med ljummet vatten 5 min tidigare. Arbeta ihop til en smidig deg och låt vila i plastfolie i kylen 1 timma.

Kavla ut degen tunt med mer mjöl och gör med eller utan pastamaskin långa remsor.

Precis innan servering lägger du ned pastan i kokande vatten med lite olja i och låter koka 2-4 min.

Sweet chili sås:

Mixa allt förutom kokosmjölet i en mixer tills ganska slätt med lite chilibitar i. Tillsätt kokosmjöl för att få en drygare konsistens.


Räkorna:

Stek lök, purjo och svamp i hälften av oljan 2 min. lägg i en annan skål. Skala av långa remsor av zucchinin och moroten med en osthyvel.

Smält oljan i stekpannan och strö över lite curry, släng i räkorna och stek snabbt. Häll på buljongen och lökmixen och moroten och zucchinin. Häll på mer curry, örtsalt, sweet chilin och lite pressad apelsin. Tillsätt grädde och servera snabbt.

Presentation


Jag är en 17-årig tjej som är superduper intresserad av hälsa, kost och träning, det är vad jag brinner för, mitt kall, min passion, MITT LIV.På den här bloggen ska jag dela med mig om min historia, recept träning och ja, det mesta. Hoppas ni gillar min b

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8 9 10
11
12 13
14 15 16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Recept

Jag?

Hittarecept.se

Matbloggstoppen

Skapa flashcards